Facebook is aan het veranderen. Je bereikt je fans op Facebook niet zomaar meer. Om meer bereik te hebben met een pagina zullen merken moeten gaan betalen. Los van de Facebook Edgerank, waar je rekening mee dient te houden, ben je overgeleverd aan alle manieren van adverteren die Facebook je biedt om bij meer dan 15% van je fans zichtbaar te zijn. Ik ben geen grote fan van adverteren. Toch wil ik je wel vertellen hoe het werkt. Daarom vind je hier een overzicht van de verschillende soorten advertenties die Facebook biedt, met een omschrijving van wat je met welke advertentie kunt doen:
Klik op de afbeelding voor de grote versie.
1. Reguliere Facebookadvertenties
De reguliere Facebook advertentie is de oudste en meest bekende variant. De inzet van Facebook advertenties is aan te raden wanneer je weinig tot geen fans hebt en je fans wilt opbouwen.
2. Gesponsorde verslagen
Bij gesponsorde verslagen pak je als adverteerder een bestaand bericht van een fan en betaal je voor extra zichtbaarheid van dit bericht.
Je kan een gesponsord verslag baseren op de volgende acties:
- Als een gebruiker jouw pagina leuk vindt;
- Als een gebruiker reageert op een update van jouw pagina;
- Als een gebruiker een update van jouw pagina leuk vindt;
- Als een gebruiker incheckt op de locatie van jouw pagina;
- Als een gebruiker jouw App of game gebruikt;
- Als een gebruiker aangeeft dat hij of zij jouw evenement bezoekt.
- Als een gebruiker jouw poll invult;
Je kan gesponsorde verslagen het beste inzetten als je al veel fans hebt en je berichten onder de aandacht wilt brengen van de vrienden van je fans.
3. Bericht advertenties
Met bericht advertenties kan je een bericht van je Facebookpagina promoten, je kan zelf kiezen welk bericht.
4. Gepromote berichten
Met gepromote berichten kan je berichten van je pagina promoten onder fans die de update nog niet organisch hebben gezien.
Je kan ook aanbiedingen op Facebook plaatsen (Facebook Offers) mits jouw pagina 400 likes of meer heeft. Lees hier wat je kan doen met aanbiedingen op Facebook.