two thumbs upFacebook verandert continu. Door de laatste verandering hebben pagina’s (voor bedrijven) sinds een aantal maanden minder bereik. Daarmee bedoel ik dat updates van deze pagina’s bij minder connecties te zien zijn.

Ten eerste, wat is ‘Edgerank’ nu weer?

Edgerank is iets dat Facebook zelf heeft bedacht. Het is een formule om te bepalen of een update in het nieuwsoverzicht van connecties terecht komt. Deze updates worden namelijk niet zomaar bij iedereen getoond.

De Edgerank wordt bepaald door drie factoren:

  1. Interactie
  2. Gewicht
  3. Tijd

Edgerank

1. Interactie gaat over de relatie met de connecties. Hebben zij bijvoorbeeld al eens gereageerd op updates of een update geliked? Connecties met een hoge score in affiniteit zijn geïnteresseerd in het nieuws dat jij deelt.

2. Gewicht gaat over het type content. Is het een simpele statusupdate? Of is het een foto of video? Content met meer interactie (likes en reacties) weegt zwaarder en krijgt dus een hogere waarde.

3. Tijd is bepalend voor het moment wanneer de update is geplaatst. Recente updates krijgen voorrang. Dat betekent dus dat je inzicht moet krijgen in wanneer jouw doelgroep online is. Op welke tijdstippen krijg jij de meeste reacties?

Maar wat is er nu dan veranderd?

Wat er eigenlijk is gebeurd is dat Facebook het algoritme van Edgerank nog strenger toepast. Er is namelijk nog minder plek voor pagina’s in het nieuwsoverzicht van de connecties, waardoor het moeilijker is om hier tussen te komen.

Maarrrr…

Facebook is niet dom, ze willen natuurlijk centjes verdienen. Door te betalen heb je de mogelijkheid om de formule te beïnvloeden. Hiermee zorg je ervoor dat jouw berichten wel in iemand zijn nieuwsoverzicht naar voren komen.

Al met al wordt het dus steeds moeilijker om jouw boodschap bij jouw connecties te krijgen. Wat ik een goede zaak vind is dat daarmee de interactie nog belangrijker wordt. Met deze verandering wordt het nog belangrijker om content te plaatsen die van waarde is. En laat het nu zo zijn dat ik hier een groot voorstander van ben.

Happy Facebooking!

facebook evolution

3 reacties

  1. […] Je komt niet zomaar meer bij je fans in hun nieuwsoverzicht naar voren als merk. Los van de Facebook Edgerank, waar je rekening mee dient te houden, ben je overgeleverd aan alle manieren van adverteren die […]

  2. […] zomaar meer. Om meer bereik te hebben met een pagina zullen merken moeten gaan betalen. Los van de Facebook Edgerank, waar je rekening mee dient te houden, ben je overgeleverd aan alle manieren van adverteren die […]

  3. Meldingen instellen op Facebook Eva Schouten says: 6 maart 2013 • 13:59:43

    […] die je hebt geliked. Bij sommige pagina’s wil je dat wel, maar komen door de Edgerank van Facebook lang niet altijd alle updates in je nieuwsoverzicht […]

Je dient in te loggen om een reactie te plaatsen.