Tijdens Admium Trendtalk 2013, op 7 en 8 januari, heb ik de klanten van Admium in vogelvlucht verteld over social media anno 2013. Wat zijn de trends, welke kanalen zijn op dit moment zeer populair en waar moet je je als organisatie bevinden? Aan de hand van een aantal cijfers en mijn eigen bevindingen neem ik jullie mee. Voor de thuisblijvers en niet-klanten natuurlijk ook interessant. Daarom een geschreven versie van mijn verhaal.

Eva TrendTalk 2013

thuiscoachappNederland is kampioen social media

Wij zijn social media-kampioenen, 7 op de 10 Nederlanders maakt namelijk gebruik van 1 of meerdere social media-kanalen. En steeds vaker gebruiken we social media als entertainment, bijvoorbeeld tijdens het televisiekijken. Merken spelen hier slim op in door Apps te ontwikkelen die gebruikt kunnen worden tijdens het televisiekijken. Een voorbeeld hiervan is de Thuiscoach App van The Voice of Holland. Hiermee kan je thuis op de bank je mening laten horen over de kandidaten.

Alles is informatie

Alle informatie die wij delen worden door organisaties opgeslagen. Bijvoorbeeld tijdens het gebruik van social media, near field communication, the Internet of Things, RFID, camera’s etc. Openbaar toegankelijk of niet, je kan je voorstellen dat dit voor bedrijven een hoop mogelijkheden biedt. Hiermee kunnen merken namelijk zien waar jouw interesses liggen, zo kunnen ze jou dus heel toegespitste informatie bieden. Albert Heijn maakt hier bijvoorbeeld met haar App handig gebruik van. Bij de bonusaanbiedingen staan namelijk precies de producten in de bonus die ik vaak koop, hè wat toevallig! Ik heb Albert Heijn wel zelf toestemming gegeven om deze gegevens van mij op te slaan, omdat ik mijn bonuskaartnummer aan de App heb toegevoegd.

Albert Heijn  Albert Heijn

We staan allemaal met elkaar in verbinding

Door internet en social media sta je met iedereen in verbinding. De kracht van social media is daardoor heel erg groot. Zo groot dat dit ook kan zorgen voor opstanden. In India bijvoorbeeld. Een paar weken terug kwamen honderden Indiase betogers bij elkaar om de doodstraf te eisen voor de zes verdachten van de recente groepsverkrachting van een vrouw in een stadsbus. Door social media kunnen gemakkelijk afspraken worden gemaakt over plaatsen om te verzamelen en meningen worden gemakkelijk gedeeld.

nieuw delhi

Ook in Nederland merk je dat consumenten mondiger zijn geworden. We praten op social media over ervaringen met merken, we luisteren niet meer alleen naar boodschappen. We vertellen hier wat ons aantrekt of juist afstoot aan een merk. Kijk maar eens online, je vindt vast meningen van anderen over jouw merk.

Social media voor interne communicatie

Social media werd voorheen door organisaties ingezet voor externe communicatie en webcare. Maar je ziet nu een verschuiving ontstaan dat bedrijven het ook gaan inzetten voor de interne communicatie. Zo heeft de Politie een besloten groep op Facebook als discussieplatform, hebben opleidingen hun lessen op YouTube plaatsen en starten CEO’s een eigen blog om hun medewerkers op de hoogte te houden van hun visie.

YouTube

Het meest populaire type content online is video. Elke dag worden meer dan 4 miljard video’s bekeken op YouTube, 600 miljoen video’s worden bekeken op een mobile device. Na Google is YouTube zelfs de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Een tip: als je zelf aan de slag wilt met het maken van video voor je organisatie, zorg dan voor video’s die niet langer zijn dan 100 seconden. Zijn ze langer, dan maak je de kans kleiner dat deze wordt bekeken en wordt gedeeld op social media-kanalen.

2013 = Instagram

Instagram

Instagram,  een fotoapplicatie voor smartphones, is populairder dan ooit. En het groeit als kool. Er zijn zeer veel Apps te vinden die in de basis hetzelfde doen als Instagram, alleen wint Instagram het door de eenvoud. Het is namelijk zeer gebruiksvriendelijk. Daarnaast sluit Instagram goed aan op de smartphonetrend van dit moment. Het is populair omdat mensen erg visueel zijn ingesteld. Sterker nog; mensen beoordelen informatie vaak op basis van beelden.

Een paar weetjes:

  • 67% van de Instagramgebruikers zijn jonger dan 34 jaar.
  • Er worden elke seconde 58 foto’s geüpload!
  • Instagram heeft wereldwijd meer dan 50 miljoen gebruikers.
  • Instagram heeft momenteel meer dagelijkse gebruikers dan Twitter!

Een leuke quote door Peter Zantingh op nrcnext.nl:

“Instagram weet mijn amateurisme heel goed te verbloemen. Ik kán helemaal niet fotograferen, maar door de filters lijkt het toch nog ergens op.”

Facebook naar de 1,5 miljard gebruikers?

1 miljard mensen op de wereld hebben een Facebook-account. Facebook is dan ook de meest bezochte site op het internet, het wordt zelfs vaker bezocht dan Google! Met de groei die zij nu doormaken zouden zij op 1,5 miljard gebruikers kunnen zitten tegen het eind van 2013.

Facebook is internationaal, zodat je makkelijk met vrienden in het buitenland in contact kunt komen. Ook is het laagdrempelig en geeft het merken een mooie mogelijkheid om aan gratis marketing te doen. Maar daar hebben we nu een gevoelig puntje te pakken… Facebook is aan het veranderen en merken zullen moeten gaan betalen om hun publiek te bereiken. Je komt niet zomaar meer bij je fans in hun nieuwsoverzicht naar voren als merk. Los van de Facebook Edgerank, waar je rekening mee dient te houden, ben je overgeleverd aan alle manieren van adverteren die Facebook je biedt om bij meer dan 15% van je fans zichtbaar te zijn. En is dat wat we willen?

Is Google+ een echoput?

Google+ heeft momenteel 500 miljoen accounts. Elke dag komen daar 625.000 nieuwe accounts bij. Geen echoput dus, maar in mijn omgeving hoor ik er niemand over. Bij het aanmaken van een Google Account (Gmail of YouTube) krijg je standaard een Google+ account. Dit is een van de redenen dat Google zo’n groeispurt heeft doorgemaakt.

Google+ heeft kort geleden Google+ Communities gelanceerd. Dit is te vergelijken met groepen op Facebook. Het draait hier allemaal om delen en interactie. Ik ben heel benieuwd naar de toekomst van Google+.  Misschien stappen we binnenkort massaal over naar een ander kanaal dan Facebook en dit zou zo maar Google+ kunnen zijn…

De groei van niche en betaalde kanalen

De groei van persoonlijke netwerken met één specifieke functie of over één specifiek onderwerp neemt toe. Bijvoorbeeld:

Maar de meest interessante ontwikkeling vind ik de opkomst van betaalde netwerken, zoals App.net. App.net heeft momenteel zo’n 20.000 gebruikers. Je betaalt een kleine vergoeding voor de dienst en in ruil daarvoor krijg je geen reclame terwijl je je leven online deelt. Is er een toekomst voor betaalde netwerken?

 

P.s. Wist je trouwens dat er ook al twitterende planten bestaan?

Interactie tussen mensen en apparaten is ook een opkomende trend. Hiervoor worden zogenaamde ‘sensoren’ gebruikt. Een leuk voorbeeld is het product Botanicalls. Dit is een sensor die ervoor zorgt dat je plantje je een tweet kan sturen wanneer hij water nodig heeft. Uiteraard bedankt hij je ook even via Twitter als hij genoeg water heeft gehad.

Botanicalls  Botanicalls

2 reacties

  1. Facebook voor studenten « Eva Schouten Eva Schouten says: 6 februari 2013 • 12:47:09

    […] een eerder blog vertelde ik dat social media voorheen werd ingezet door organisaties voor externe communicatie en […]

  2. […] nieuws onder de zon tegen. Het is alsof er geen ontwikkeling is geweest sinds de zomer van 2012! Eva Schouten is één van de weinigen, die iets verrassends te vertellen heeft. Naast de gebruikelijke dingen, […]

Je dient in te loggen om een reactie te plaatsen.