De titel van dit blog kon ook wel zijn: ‘Hoe verkoop je je product of dienst’. Klinkt natuurlijk niet echt lekker, je wordt niet echt getriggerd om verder te lezen. Je verkoopt je product of je dienst door een goed verhaal te hebben. Door na te denken waarom je eigenlijk gestart bent om überhaupt dit product of deze dienst te verkopen.
De laatste tijd ben ik veel mooie verhalen van organisaties en sprekers tegengekomen. Omdat ik denk dat dit een eyeopener kan zijn voor anderen deel ik deze verhalen graag met jullie ter inspiratie.
Het verhaal van Simon Sinek
Simon Sinek ontdekte waarom sommige leiders of grote organisaties mensen kunnen inspireren en anderen niet. Zij weten namelijk waar zij in geloven. Bekijk zijn video met een voorbeeld van het verhaal van Apple (op 1:59 min.)
Facebook, the things that connect us
Stoelen, deurbellen, bruggen en vliegtuigen. Allemaal dingen die mensen gebruiken om bij elkaar te komen en contact te leggen. Net als Facebook. Bij het bekendmaken van het feit dat er meer dan en miljard mensen gebruik maken van Facebook lanceerden zij deze video. Je zou er bijna kippenvel van krijgen.
Nike, just do it
Real-life verhalen dringen beter tot ons door dan het opsommen van merkwaarden, zijn leuk om te horen en te vertellen en er is een directe link met het alledaagse leven. Nike vertelt het verhaal van helden. Iedereen kan een winnaar zijn. Just do it.
Met een mooi filmpje alleen kom je er natuurlijk niet. Waar post je zo’n video? En aan wie vertel je je verhaal? Ik wil met deze verhalen laten zien dat zij worden verbonden door de waardering die zij krijgen om wie ze zijn en waar ze voor staan en niet om wat zij functioneel aanbieden. Waar sta jij voor? Wat is jouw verhaal?
3 reacties op “Hoe vertel je je verhaal”
Leuk lijstje! Absoluut inspirerend!
Dankjewel Bas! 🙂
[…] Jobs verkocht zijn dromen in zijn verhalen als spreker. In een eerder blog ‘Hoe vertel je je verhaal’ heb ik een aantal voorbeelden genoemd van hoe je je product of dienst verkoopt door een goed […]