introducing timeline pagesZoals verwacht is nu ook Timeline voor pagina’s op Facebook beschikbaar. Op 30 maart 2012 zullen alle pagina’s worden omgezet in Timeline. Tot die tijd heb je zelf de mogelijkheid om er mee te rommelen. De nieuwe vormgeving lijkt erg op Timeline voor profielen (wat nu sinds paar maanden beschikbaar is). Ik beschrijf graag een aantal belangrijke veranderingen die Timeline voor pagina’s met zich meebrengt.

Omslagfoto

Visuele elementen krijgen veel meer aandacht in Facebook. Dit kan jouw merk goed ondersteunen! Aan de bovenkant van je Timeline kun je een grote omslagfoto toevoegen. Zorg voor een heldere foto die het verhaal vertelt van jouw organisatie, ook kan je deze regelmatig aanpassen. De maten van deze foto: 851 x 315 px. Let wel op, Facebook wil hier geen reclameboodschappen zoals prijzen en aanbiedingen.

Indeling van updates

Middenin je pagina vind een verticale lichtblauwe lijn, dit is jouw tijdlijn. Alle berichten die je op jouw pagina zet worden aan deze tijdlijn gehangen. Updates krijgen hierdoor een heel andere indeling met Timeline. Je kunt gemakkelijk bladeren door berichten en foto’s uit het verleden. Berichten uit het verleden worden daarom ook belangrijker. Voor bedrijven is dit erg interessant. Voeg bijvoorbeeld foto’s toe van de oprichting van jouw organisatie, productintroducties en andere belangrijke gebeurtenissen. De online beleving van jouw organisatie krijgt hiermee echt een extra dimensie, vertel het verhaal achter jouw merk.

Leuk voorbeeld: Ford Mustang heeft helemaal onderaan de Timeline een foto toegevoegd van de eerste Mustang die verkocht werd in 1964.

Ford Mustang

Ook maakt Starbucks dankbaar gebruik van Timeline for pages. Zij hebben een foto toegevoegd van de eerste Starbuckswinkel in 1971.

Starbucks

Bezoekers kunnen jou een (privé)bericht sturen

Bezoekers van je pagina kunnen een bericht naar jou sturen zonder dat zij daarvoor eerst de pagina hoeven te liken.

Menu bovenaan de pagina

Bovenaan de pagina is een administratiepaneel toegevoegd. Hierin vind je de laatste meldingen, vind-ik-leuks, statistieken, etc. Je hebt hiermee direct een overzicht van het reilen en zeilen op jouw pagina, handig!

Landingspagina voor iedereen hetzelfde

Apps kunnen niet meer worden ingesteld als landingspagina. Zo kwam je voorheen bij Coca Cola nog op een App binnen over Coca Cola, nu kom je op de wall waar alle berichten staan. De eerste interactie met jouw pagina begint nu dus altijd gelijk op de Timeline pagina.

Foto’s vastpinnen

Bovenaan je pagina heb je de mogelijkheid om een bericht vast te zetten voor 7 dagen, zodat deze bovenaan blijft staan. Vervolgens zie je een geel vaantje rechts bovenin op het bericht. Nieuws en leuke updates kun je op deze manier goed onder de aandacht brengen. Zie hier een voorbeeld van een vastgepind bericht van Red Bull:

Red Bull

Met de profielfoto en de omslagfoto kan je leuke dingen doen. Inspiratie nodig voor het vullen van je Timeline-pagina of profiel? Hier een aantal grappige voorbeelden:

Facebook Timeline voorbeeld 1

Facebook Timeline voorbeeld 2

Facebook Timeline voorbeeld 3

Facebook Timeline voorbeeld 4

Bronnen:

Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen van Timeline voor pagina’s! Heb je meer tips? Laat het me weten!

Update (30 maart 2012):

Ik heb nog twee interessante video’s gevonden waarin wordt uitgelegd hoe Facebook Timeline werkt. In de eerste video wordt verteld hoe je jouw pagina kunt inrichten met Facebook Timeline:

In deze video wordt uitgelegd hoe je de berichten op jouw Timeline kunt beheren:

Je dient in te loggen om een reactie te plaatsen.