Categorieën
Blog

Mijn social media-planning

Tijdens het geven van trainingen krijg ik vaak de vraag hoe vaak je berichten moet plaatsen op social media-kanalen. Ik vertel dan dat het belangrijk is dat je je eigen balans vindt in de ideale hoeveelheid posts. Er is niet één juist antwoord op de vraag hoeveel berichten je moet versturen per dag.

Wel kunnen we kijken naar wat organisaties in het algemeen doen. Houd daarbij in het achterhoofd dat je natuurlijk alleen iets deelt wanneer je ook echt vindt dat het toegevoegde waarde heeft voor jouw publiek.

Voor Admium houd ik de social media-kanalen bij. Zo ziet mijn (zakelijke) social media-planning eruit:

2 keer per dag

  • Ik check Twitter via Tweetdeck. Ik antwoord op tweets wanneer er vragen zijn en monitor de tweets waar de woorden durftevragen in combinatie met Twitter, Facebook of LinkedIn in voorkomen. Gemiddeld stuur ik zo’n 1 à 2 tweets op een dag.
  • Ik bekijk onze Facebook-pagina. Gemiddeld plaats ik ook hier 1 à 2 berichten op een dag. Daarnaast reageer ik op vragen en opmerkingen (wanneer nodig).
  • Via Google Alerts controleer ik wat er gezegd wordt over Admium. Ik ontvang elke dag een mail met meldingen met de zoekopdracht ‘Admium’. Hiermee kan ik goed zien wat er op internet over Admium wordt gezegd.
  • Ik controleer mijn blog (waar ik ook zakelijk voor schrijf) op reacties en reageer waar dat gewenst is.

1 keer per week

  • Ik check LinkedIn-updates op waardevolle tips om te delen.
  • Ik organiseer en optimaliseer de Twitter-lijstjes zodat ik snel een overzicht heb van de meest relevante tweets.
  • Ik lees blogs om up-to-date te blijven op het gebied van nieuwe tools die ervoor zorgen dat ik efficiënt kan blijven werken met social media.

Maandag

  • Ik plan tweets in met behulp van Tweetdeck voor de aankomende week, zodat je consistent in beeld bent met waardevolle informatie. Let erop dat de tijden van het versturen verspreidt zijn over de dag. Vooral ’s ochtends bij het opstaan en na de lunch rond 13:00 uur is een mooie tijd om tweets in te plannen. Volgens verschillende onderzoeker krijg je op deze tijden de meeste retweets.

Vrijdag

  • Ik analyseer de statistieken van de blogs, de nieuwsbrief en de Facebook-pagina. Door veel te testen en de statistieken te bekijken kan je een groter bereik creëren en je klanten beter bedienen.

Elke derde dinsdag van de maand

  • Op elke derde dinsdag van de maand versturen wij de nieuwsbrief. Onderzoek wijst uit dat business-to-business-nieuwsbrieven op dinsdag het meest worden geopend. Het beste tijdstip voor het versturen ligt tussen 13.00 en 15:00 uur, want rond of net na de lunch wordt vaak even tijd gemaakt om de mail te lezen.

Om het mezelf makkelijker te maken heb ik mijn telefoon en iPad zo ingericht dat ik alleen pop-up meldingen ontvang van social media-updates die ik echt interessant vind. Dit kost wat tijd, maar het is zeker de moeite waard om hier even goed naar te kijken. Daarnaast gebruik ik monitoring tools zoals Tweetdeck ook voor mijn eigen kanalen zodat alles mooi overzichtelijk bij elkaar staat.

Ook buiten de kantooruren gaat het leven verder!

Veel bedrijven posten alleen berichten tijdens kantooruren, maar ook buiten kantooruren gaat het leven verder! Zorg dus dat je ook dan aanwezig bent en relevante content deelt. Je hoeft niet alle vragen zelf te beantwoorden, zorg bijvoorbeeld voor een groepje medewerkers binnen het bedrijf dat  de verantwoordelijkheid op zich neemt voor social media.

Social media kost tijd

Het vergt een hoop tijd om steeds weer opnieuw in te loggen op de verschillende social media-sites zoals Twitter.com en Facebook.com. Er zijn verschillende tools om deze accounts in te organiseren. Hiermee heb je alle social media-kanalen overzichtelijk op één plek. Je kunt bijvoorbeeld lijsten indelen naar jouw keuze, gemakkelijk zoeken op termen die voor jou interessant zijn, tweets inplannen om te versturen op een later moment en statistieken bekijken. Handige tools zijn bijvoorbeeld Tweetdeck, Hootsuite en Seesmic. Hootsuite is een handige tool om zakelijk te gebruiken,   omdat dit een online tool is die niet op de computer geïnstalleerd hoeft te worden.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.