Categorieën
Blog

Arbeidsmarktcommunicatie op orde?

CommunicatieHet nieuws staat er vol mee: personeelstekorten. De vraag naar werk overtreft het aanbod op het moment. Meer dan de helft van de werkgevers ervaart moeilijkheden bij de werving van nieuwe medewerkers. In de IT-sector is de vraag het grootst. 10% van de bedrijven geeft zelfs aan door personeelstekort niet meer te kunnen groeien.

‘Hoe bereiken en activeren we potentiële nieuwe medewerkers om bij ons te komen solliciteren?’

Verplaats je in een potentiële medewerker

Wat zijn de beweegredenen van een persoon om te kiezen voor een nieuwe baan? Dit zijn over het algemeen de organisatie/collega’s, nieuwe kansen/groeien, reistijd en arbeidsvoorwaarden. Neem deze kennis mee in je communicatie naar potentiële medewerkers.

Leg eerst de focus op het online zichtbaar maken van de organisatie als een sterk merk met de juiste content. Potentiële medewerkers bereiken doe je met krachtige communicatie via verschillende kanalen. Om hen te overtuigen heb je een goed verhaal nodig. Als een nieuw talent zich aangesproken voelt door jouw belofte, dan weet je dat er een basis is voor een match. Om deze strategie goed uit te kunnen voeren moet je op drie onderdelen actief zijn:

  1. Branding
  2. Content
  3. Activatie

Branding

Branding is een totaalpakket van een merk: naam, logo, style, symbolen, sfeer, lettertype, etc. Branding is het verhaal wat je wilt overbrengen. Het is het gevoel wat iemand heeft bij jouw merk. Hoe is het met de naamsbekendheid van de organisatie? En wat is jouw aantrekkingskracht als werkgever? Waar herken ik de organisatie aan? Een sterk merk met een herkenbare identiteit en cultuur zorgt voor vertrouwen.

Content

Heb je inzicht in de informatiebehoefte van potentiële medewerkers? En toon je hen vervolgens relevante, unieke content die je in de juiste context publiceert? Een goede bedrijfsvideo kan jou helpen bij het vertellen van je verhaal. Heb je een specifieke pagina op je website ingericht voor potentiële medewerkers? Of zelfs een separate ‘werken-bij-website’? Vertel bondig wat je doet en benoem de kernwaarden van de organisatie. Toon cijfers over medewerkers, vakantiedagen, indicatie salaris, soorten functies etc. Vertel wat de scholingsmogelijkheden en ontwikkelkansen zijn, laat een medewerker vertellen in een interview of video en vertel of visualiseer hoe een werkdag eruit ziet. Uiteraard mag het vacature-overzicht niet ontbreken, zorg ook dat deze altijd up-to-date is. Net als alle overige content overigens.

Activatie

Hoe activeer je een potentiële medewerker dan ook echt om bij jou te solliciteren? Zorg ten eerste voor een sollicitatieformulier per vacature en opvallende buttons om direct te solliciteren. Maak het zo makkelijk mogelijk. Geef ook een mogelijkheid tot het plaatsen van een open sollicitatie en communiceer op een heldere wijze dat je hiervoor openstaat. Spielwork communiceert de inhoud van vacatures visueel en puntsgewijs, kijk daar bijvoorbeeld ook eens voor inspiratie: www.spielwork.com/banen. Laat de communicatie ook verlopen via de huidige medewerkers, wat bijvoorbeeld verzorgd kan worden door het geven van een beloning bij het aandragen van nieuw talent. Maar je kan ook denken aan het organiseren van een evenement over jouw vakgebied gericht op nieuw talent.

Categorieën
Blog

404 errorpagina’s

404Bij het bouwen van een website is een gebruiksvriendelijke 404 errorpagina een must. Het kan altijd gebeuren dat iemand op een onjuiste pagina terecht komt en dan wil je diegene natuurlijk zo snel mogelijk weer op het juiste pad krijgen. Een ‘This page cannot be found’ melding werkt daar natuurlijk niet aan mee. Zorg dat je op deze pagina een uitweg biedt door bijvoorbeeld alternatieve pagina’s te tonen of een zoekfunctie te plaatsen. Laat bijvoorbeeld een overzicht zien van de meest bezochte pagina’s van de website. Een 404-pagina is geen probleem, maar een kans!

Ik ben fan van websites die een verrassingselement toevoegen aan hun 404-pagina. Een beetje humor is altijd goed. Hier een paar van mijn favorieten.

1. You must be lost.

Website: focuslabllc.com
404-pagina: focuslabllc.com/eenskijkennaarde404pagina

Focuslab
Focuslab heeft een element aan hun 404-pagina toegevoegd waar je nieuwsgierig van wordt.

2. Haven’t found what you’re looking for?

Website: lvb.nl
404-pagina: lvb.nl/eenskijkennaarde404pagina

lvb networks

Bij het landen op een verkeerde pagina op deze website volgt een foto van U2, daarbij klinkt het verdrietige nummer ‘I still haven’t found what i’m looking for’ van U2 met de vraag ‘still haven’t found what you’re looking for?

3. Vlees niet gevonden

Website: vlees.nl
404-pagina: vlees.nl/eenskijkennaarde404pagina

Vlees niet gevonden

Snijbonen is nou niet iets wat je snel verwacht op de website vlees.nl.

4. Can’t find it

Website: theuselesswebindex.com
404-pagina: theuselesswebindex.com/eenskijkennaarde404pagina

The useless webindex

Een video met naarstig rondkijkende stokstaartjes op zoek naar jouw pagina.

5. What a Buzz Kill…

Website: wetransfer.com
404-pagina: wetransfer.com/eenskijkennaarde404pagina

WeTransfer

WeTransfer zorgde gewoon voor een mooi design.

6. Oeps!

Website: airbnb.nl
404-pagina: airbnb.nl/eenskijkennaarde404pagina

Airbnb

Een geanimeerd verdrietig meisje samen met wat handige linksom je weg weer terug te vinden binnen de website.

7. Sorry, we kunnen deze pagina niet meer vinden

Website: bol.com
404-pagina: bol.com/eenskijkennaarde404pagina

Bol

Bol.com zorgt voor een 404-pagina die geheel in stijl van hun merk is.

8. Damn… deze pagina is niet real!

Website: walibi.nl
404-pagina: walibi.nl/eenskijkennaarde404pagina

Walibi

Walibi heeft de 404-pagina mooi laten aansluiten op de pay-off ‘Dare to get real’.

Categorieën
Blog

Vakantie! 5 leestips voor in de zon

Ga je naar de zon? Genieten van je welverdiende rust? Heerlijk! Ik heb nog een paar leestips voor je. Een aantal interessante vakboeken die lekker weglezen voor bij het zwembad tijdens het drinken van een lekkere koude cocktail. Dan geniet je én van je vakantie én spijker je je kennis over (online) communicatie een beetje bij. Twee vliegen in één klap!

Boek 1: “Contentmarketing in 60 minuten”

Auteur: Carlijn Postma
Boek bestellen: E-book / Paperback

ContentmarketingDe titel zegt het al. In een uurtje bruin worden en een heel boek uitlezen. Een licht boekje, dus past makkelijk in de koffer. Carlijn: “Roepen dat je de beste bent, werkt niet meer. Je moet klanten binden door waardevolle en leuke informatie met ze te delen. Maar hoe pak je dat aan?” In dit boekje krijg je een laagdrempelige en praktische uitleg over wat contentmarketing is, wat je ermee kan bereiken en hoe je het toepast in je organisatie. Je hebt mij vast al vaker het woord ‘Contentmarketing’ horen roepen. Dat is niet zo gek. Want hiermee krijg je inzicht in de informatiebehoefte van je doelgroep. Vervolgens kan je relevante, unieke content maken die je in de juiste context kan publiceren.

Boek 2: “The best interface is no interface”

Auteur: Golden Krishna
Boek bestellen: E-book / Paperback

interfaceWe besteden tegenwoordig meer dan acht uur per dag aan staren naar een scherm. Een scherm in je zak, in de auto, om je pols, en misschien zelfs wel op je gezicht. Een gemiddelde smartphonegebruiker kijkt 150 keer per dag even naar ’t scherm. En overal is een App voor. Golden vindt dat er een betere manier is. Hij laat ons zien hoe wij een technologisch geavanceerde wereld kunnen bouwen zonder digitale interfaces. Hij heeft veel oog voor gebruikersgemak.

Golden Krishna werkt momenteel bij Google. Hij is in zijn communicatie hilarisch en vermakelijk. Daarom nog een tip voor als je 19 minuten over hebt. Kijk dan eens naar deze videopresentatie van Golden en Eric Campbell, waarin ze vertellen hoe zij denken over drop downs (“Fuck Drop Downs”) in websites en hoe deze beter kunnen.

“Man, I love filling out forms.”
– No one ever

Boek 3: “Purple Cow”

Auteur: Seth Godin
Boek bestellen: E-book | Hardcover

Seth Godin is één van mijn favorieten. Ik lees dan ook graag zijn dagelijkse korte overdenkingen in de mail. Seth Godin is een auteur van veel bestsellers en een veelgevraagd internationale spreker. Zijn boek Purple Cow is gepubliceerd in 2003 en nog steeds relevant.

Elke dag komen consumenten in aanraking met zoveel saaie dingen – veel zwart-wit koeien – dat je zeker weet dat ze een paarse koe nooit zullen vergeten. In ‘Purple Cow’ spoort Seth je aan om ervoor te zorgen dat de Paarse Koe in alles zit wat je maakt of doet. Zo wordt het opmerkelijk. Een boek met goede tips voor meer onderscheidende marketing.

Boek 4: “Copy & Concept”

Auteur: Bert Thobokholt
Boek bestellen: Hardcover

copy conceptEen beschrijving over alle onderdelen van het creatieve proces, van strategie via briefing tot copy. En de toepassing daarvan in veel voorbeelden. Ik zie veel belang in het hebben van een strategie en een goed concept. Een concept kun je zien als een kapstok, een haakje waar je alles aan op kunt hangen. Het inspireert, is direct te begrijpen en raakt je doelgroep. Een goed concept verwoordt de ziel van je merk.

Boek 5: “Dynamic identities, How to create a living brand”

Auteur: Irene van Nes
Boek bestellen: Hardcover

Dynamic identitiesJeej, plaatjes! Je bent nota bene op vakantie. Je logo, kleurgebruik, vorm, tekst en fotografie zijn allemaal factoren die iets zeggen over de identiteit van je bedrijf. Het creëert bij mensen een gevoel over wie je bent en wat je doet. Het zorgt voor herkenbaarheid. Irene schrijft over een dynamische identiteit, waarin er wordt gespeeld met de componenten. Deze speelse identiteiten kunnen verschillende gedaantes innemen, veel minder statisch en saai dus! Een boek vol met voorbeelden van bijvoorbeeld MTV, Google en The Brooklyn Museum. Genoeg inspiratie voor je eigen identiteit.

Categorieën
Blog

10 vreemde, opvallende en fijne dingen in Japan

Eva in JapanNergens ter wereld heb ik zulke leuke, lieve, beleefde mensen ontmoet. Het verraste me. Ik heb al veel mooie reizen mogen maken en leuke mensen ontmoet, maar de vriendelijkheid in Japan oversteeg mijn verwachtingen. Net als heel veel andere dingen die we meemaakten. Ik maakte zoveel bijzondere dingen mee dat ik besloot om er een blog over te schrijven. Daarom hier mijn top 10 met meest vreemde, opvallende en fijne dingen die mij zijn opgevallen in Japan.

1. De toiletten

Brillen die automatisch omhoog gaan, verwarmde toiletbrillen, warme waterstralen, een wastafeltje op de spoelbak en extra doorspoelgeluiden. Dat is de wereld van de Japanse toiletten. Een gebruiksaanwijzing is geen overbodige luxe, want het lijkt wel een cockpit. Het vereist enige oefening, zie maar eens de spoelknop te vinden tussen alle andere knoppen. Dat vond ik in het begin dan ook erg spannend, want als je op de verkeerde knop drukt wordt de warme waterstraal geactiveerd. Brrrzzzzzzz klinkt de wc ineens. Wat gebeurt er?! Op miraculeuze wijze verschijnt er een omgedraaide ‘kraan’ uit de rand van het toilet en spuit er een straal warm water tegen je onderlijf. Wel beter voor het milieu, omdat je minder wc-papier hoeft te gebruiken. Maar ik kan me niet voorstellen dat je een kreet van schrik kan onderdrukken. Ik niet.

Daarnaast hadden veel toiletten kastjes aan de muur hangen met de tekst “flushing sound effect”. Druk hierop en er klinkt een minuut lang een geluid alsof je een toilet doorspoelt. Ik begreep de eerste keer niet meteen waarvoor dit moest dienen. Naarmate ik vaker in openbare toiletten kwam hoorde ik altijd deze geluiden achter de deuren. Het is heel normaal om eerst op dit knopje te drukken en volgens rustig naar het toilet te gaan zonder dat iemand je hoort. Schaamte is toch best wel een dingetje in Japan, vooral voor vrouwen.

Toilet Japan

2. Hartelijkheid en beleefdheid

Nergens ter wereld heb ik zoveel hartelijkheid gevoeld als in Japan. Kijk een beetje vragend om je heen en er komt al iemand bij je om te vragen of je hulp nodig hebt. Ook zijn Japanners ontzettend beleefd. Meerdere keren buigen, altijd groeten en bijna voor je gaan rennen als je iets vraagt. Maar vergis je niet, het is niet nederig of kruiperig. Daarom voelt het erg goed om zo behandeld te worden. Ik zag mijn eigen gedrag ook veranderen toen ik langer in Japan was.

Een ontmoeting die ik nooit meer zal vergeten had ik met een man in Matsumoto. Hij kwam langsfietsen toen we bij een bushalte stonden te hannesen. Hij stopte met de vraag of hij ons kon helpen. Hij heeft de tijden voor ons uitgezocht en gekeken welke bus we moesten hebben en waar we moesten stoppen. Hij belde een aantal mensen om te checken of het wel klopte wat hij had uitgezocht. Hij bleef zelfs wachten tot de bus arriveerde. En uiteraard werden we uitgezwaaid. Zie je het al gebeuren in Nederland? Natuurlijk zullen er mensen zijn die doen. Maar dit voorbeeld is geen uitzondering, gedurende onze hele reis hebben we hulp gekregen.

Een andere leuke ervaring hadden we op de vismarkt in Tokyo. We stapten uit de taxi bij de vismarkt. Daar stonden we dan in het donker. Nergens vis te bekennen. We keken wat verloren om ons heen. Dan komt er een open karretje langsrijden met een man erop. “Fishmarket?” “Hop on!”. Met z’n vieren springen we op zijn karretje en worden we over de hele vismarkt gereden naar de ingang. Prachtig.

3. Gamers

Pachinko JapanJapanners zijn gamers. Overal vind je grote betonnen gebouwen met verdiepingen vol spelautomaten. Wanneer de schuifdeuren opengaan komt er oorverdovende herrie en sigarettenrook naar buiten. Een heel populair gokspel is Pachinko. Miljoenen zilveren kogeltjes vallen naar beneden in het automaat. Met een knop kan de route van de kogeltjes worden bepaald en moeten deze uiteindelijk in een plastic bak vallen. Hoe meer kogeltjes, hoe meer geld. Meerdere keren zijn we deze hallen ingelopen, omdat we onze nieuwsgierigheid niet konden bedwingen. Rokende, vermoeide, oude mannen en vrouwen hangen in de kleine draaistoeltjes. Starend naar de kogeltjes in het TL-licht, met iedere machine zijn eigen geluidje, felle kleuren en animaties waardoor ik er niet langer dat 5 minuten kan zijn zonder hoofdpijn te krijgen. Sommige Japanners hebben wel zeven (!) volle bakken met kogeltjes naast hun stoel opgestapeld.

Nadat we vijf verdiepingen met pachinkoautomaten omhoog zijn gegaan, komen we op een verdieping met andere soorten spellen. Een verdieping met allemaal race- sport- en schietspellen en dan weer een verdieping die helemaal roze is gekleurd. De hemel voor Japanse pubermeisjes, met allemaal grijpmachines voor knuffels en armbandjes en fotohokjes om foto’s van jezelf te maken waarop je ogen automatisch heel groot worden gemaakt en je roze wangetjes krijgt. Dan komen we ons favoriete spel ‘Maimai’ tegen. Heel snel moet je figuren die verschillende kanten op schieten op muziek volgen met je hand. En ook daar zijn de Japanners heel erg goed in! In heb zo’n vermoeden dat zij zich hier dag en nacht begeven. Nooit zal ik zo goed worden, dus ik geef het snel maar weer op.

4. Wacht even, ik moet eerst even mijn konijn uitlaten

De vrouw in Tokyo die haar konijn uitliet op straat. Met kleding, een kanten tuigje en alles. We moesten twee keer kijken voor we ons beseften dat het een konijn was. Ik baal nog steeds dat ik geen foto heb gemaakt.

Hond in kinderwagen Japan

5. Pratende apparatuur

Japanners zijn stil en duiken het liefst achter hun pony of mondkapje. Daarbij kijken ze continu op hun smartphone waar de een spelletje op spelen. Om deze stilte te compenseren ontvang je overal informatie door de speakers. In de treinen, bussen en metro’s wordt continu een update gegeven van waar je bent, waar je naartoe gaat en wat je wel en niet mag. Alle apparaten praten tegen je in Japan. De lift, de bushalte (realtime een update van de positie van de bus), de vuilniswagen, de brandweer, stoplichten, de ambulance, de cablecar en frisdrankautomaten. Zelfs het pinautomaat in een winkel.

6. Structuur

Werkelijk overal is een rij voor. Alles is gestructureerd. Er staan lijnen op het perron om aan te geven waar je moet staan om te wachten op de trein. Één voor de eerstvolgende trein en één voor de trein erna. Het is natuurlijk ook niet zo gek om veel regels te hebben, met een land met zoveel inwoners. Ik wist wel dat Japan druk is, maar je weet pas hoe dat is als je in een drukke winkelstraat in Tokyo staat. Het woord ‘druk’ heeft sindsdien een heel andere dimensie gekregen voor mij. Ik vind het knap om te zien hoe het met zoveel mensen bij elkaar toch gestructureerd en overzichtelijk kan zijn. Bij iedere deur van de trein, metro, restaurant, onsen (hete baden), staat iemand om de boel te structureren. Je wordt begroet met meerdere buigingen en er wordt gezorgd dat je wel op de juiste plek staat. Een beetje naar links alsjeblieft!

Perron station Japan

7. Restaurants

De restaurants in Japan zijn ook net een beetje anders dan we gewend zijn. Door het aantal mensen in Tokyo is veel de hoogte in gebouwd. Gebouwen bestaan uit meerdere verdiepingen, waardoor niet alles wat je zoekt op ooghoogte is. Zo kan het dat je op de achtste verdieping uit eten gaat en een drankje drinkt op de twaalfde. Het is elke keer weer spannend wat je tegen gaat komen als de liftdeuren opengaan.

Buiten de meeste restaurants staat een rijtje stoelen om op te wachten voor je een restaurant binnen mag. Ook staat er een bordje met een lijst waar je je naam op moet schrijven. Je wordt vanzelf gehaald zodra er plaats is. Ik was ook erg verbaast over de plastic voorbeelden van de gerechten bij bijna ieder restaurant buiten staan. De gerechten van de kaart zijn tot in detail uitgewerkt. Een bord spagetti met vork en lepel, sushi, soep, rijst met kip. Alles lijkt precies, alleen glimt het door de plastic coating. Wel erg handig, je hoeft de taal niet te begrijpen om te weten wat er op de kaart staat.

Plastic gerechten Japan

Als je aan tafel gaat krijg je heerlijke warme doekjes aangereikt om je handen schoon te maken, deze mis ik nog steeds. Als je dorst hebt kan je trouwens werkelijk overal drinken krijgen. Er staat op iedere hoek van de straat (niet overdreven!) een automaat waar je alle soorten gekke drankjes uit kan halen, inclusief koude koffie.

8. Onsen

Japan is een vulkanisch land. Daardoor zijn er duizenden heetwaterbronnen, ook wel onsen genoemd. In heel Japan kan je lekker ontspannen in zo’n onsen. Bij je hotel of openbare onsen. Zoals er zoveel rituelen zijn in Japan is er ook een ritueel voor het baden in een onsen.

Ga je in een bad, kom dan met alleen je kimono aan. Veel van de hotels hebben een eigen onsen. In een kleedruimte laat je je kimono en slippers achter. Met een mini-handdoekje loop je de wasruimte in. Voordat je in de onsen gaat start je namelijk met een uitgebreid wasritueel. In de wasruimte vind je een klein krukje (die echt fantastisch zit voor zo’n lange Nederlandse), een spiegel, een douchekop die op kan hangen en een teiltje. Er wordt hardhandig geschrobd. Op werkelijk álle plekken. Wij hadden er meestal snel genoeg van en wilden lekker het hete water van de onsen in. Maar de Japanse dames waren al snel zo’n 20 minuten bezig. Om vervolgens na 2 minuten in de onsen er weer vandoor te gaan. Ik kwam erachter dat dit meer een schoonmaakritueel is dan dat er echt ruimte is voor ontspanning.

Onsen Japan

9. Schoenen uit, slofjes aan

In veel huizen en ryokans mag je niet met schoenen naar binnen. Het is overal dan ook erg schoon. Er wordt van je verwacht dat je je schoenen uitdoet. Er liggen slofjes voor je klaar, uiteraard in maat 34, dus ze passen niet echt. Het heeft wel iets grappigs, die volwassen mannen met roze slofjes. Het leidt wel tot veel gedoe met je schoenen, helemaal als je wandelschoenen aanhebt.

10. Veilig

In Japan voel je je veilig. Ik denk niet dat ik mij ooit veiliger heb gevoeld in een land dan in Japan. Zelfs in Nederland weet je dat je op je spullen moet letten. Maar in Japan maakt het echt niet uit. Je mag niet stelen, dus Japanners doen dat niet. Gewoon omdat het niet mag. Ik zie veel portomonnees uit broekzakken steken (Japanse mannen hebben gigantische portemonnees) en eigendommen liggen open op tafel. Als iemand iets laat vallen wordt het direct opgeraapt en teruggegeven, inclusief een dikke buiging uiteraard. Het is mooi om te zien. Een kleine kanttekening zijn wel de dronken Japanse mannen. Die kunnen luidruchtig (ja, echt!) worden. Maar op het moment dat je aangeeft dat je daar niet van gediend bent zijn ze ook meteen weer weg. Dus moest ik daar eigenlijk alleen maar om lachen.

Twijfel je om Japan te bezoeken? Doen!

Categorieën
Blog

Jongeren bereiken? Denk eens verder dan Twitter en Facebook

“Tumblr wordt meer gebruikt door tieners dan Facebook.”
“Instagram: twee keer zoveel gebruikers als vorig jaar, meer dan de helft zijn jongeren!”
“Snapchatgebruik onder jongeren stijgt enorm.”
“Half Nederland Whatsappt. Vooral jongeren, 70 procent!”

Zomaar wat quotes die je de afgelopen maanden langs hebt kunnen zien komen op (online marketing) blogs. Toch zie ik dat veel bedrijven die jongeren willen aanspreken dit doen op Twitter, Facebook en misschien zelfs LinkedIn. De populariteit van Facebook neemt af. Vorig jaar al las ik het bericht op nu.nl dat de jeugd Facebook massaal aan het verlaten is. Ook het gebruik van Twitter is flink aan het afnemen. Maar hoe en waar moet je de jongeren dan wel bereiken? Ik neem je graag mee in mijn bevindingen.

Skoften.net

Skoften.net is een blog met foto’s van babes, aftermovies van festivals en een overload aan failmovies. Deze website is voor mannen van 18 tot 34 jaar. Er zitten twee jonge honden achter dit blog. Ze snappen wat hun doelgroep leuk vindt. Eens kijken wat we van hen kunnen leren…

De spreektaal is in ieder geval opvallend. Lekker laagdrempelig en daarmee toegespitst op de doelgroep. Daarnaast hebben ze WhatsApp staan in het lijstje bij de sociale media. Slim, als je weet dat 70% van de jongeren op WhatsApp zit. Via WhatsApp kan de doelgroep Skoften.net voorzien van foto’s en video’s, maar ze kunnen ook vragen stellen.Skoften

Skoften.net

The Board ChannelThe Board Channel

Collega Mark Bodenstaff heeft een platform gebouwd voor het delen van ‘board video’s’, genaamd The Board Channel. Hij heeft WhatsApp ook opgenomen in de mobiele versie van de website, via deze button kan je de link van de video delen via WhatsApp. Gemiddeld vindt meer dan de helft van het zoekverkeer online plaats via mobiel of tablet, bij The Board Channel is dat 41%. Erg slim om WhatsApp dus hierin op te nemen om de kans groter te maken dat de video’s gedeeld gaan worden.

Tumblr

Maandelijks heeft Tumblr 1.7 miljoen gebruikers in Nederland en dat zijn vooral jongeren. 49% van de gebruikers is namelijk tussen de 15 en 34 jaar oud.

Tumblr is een microblog. De blogs op Tumblr zijn verbonden aan een bepaald onderwerp en gebruikers vinden elkaar door hun blogs. Het is op Tumblr niet nodig elkaar persoonlijk te kennen, het is dan ook een vrij anoniem platform.

Dansende kat gifWat opvallend is aan Tumblr zijn de hoeveelheid afbeeldingen. Het is een visueel platform, je vindt er vooral afbeeldingen en animated gifs.

Het platform werkt ook vrij simpel, je hebt maar weinig stappen nodig om berichten te plaatsen en de App (voor mobiel) is gebruiksvriendelijk. Het is mogelijk om content op Tumblr te rebloggen. Hierdoor heeft de inhoud heel lang de aandacht. Content wordt steeds opnieuw gedeeld door deze reblogs. 30% van de reblogs gebeurt zelfs nog dertig dagen na het posten van het originele bericht, dat is vrij uniek.

Aan de spreektaal van Tumblr merk je ook dat ze zich op het jongere publiek richten:

Tumblr

Als bedrijf op Tumblr?

“Als je een merk op Tumblr wilt hebben, moet deze niet te vaak het merk posten. Dit is heel vervelend voor volgers, en die zullen dan unfollowen. Promoot niet onder berichten/reblogs. Dat is een big no-no in de Tumblr-gemeenschap.”

Een quote van een meisje van 22 jaar oud.

Bron: Marketingfacts

Instagram

Instagram heeft 1.4 miljoen actieve gebruikers in Nederland.  Meer dan de helft van de gebruikers van Instagram is tussen de 12 en 24 jaar. Het is een App om foto’s of video’s mee te delen. De foto’s en video’s kunnen in de App bewerkt worden met filters. In tegenstelling tot de standaard langwerpige foto’s van mobiele telefoons heb je bij Instagram alleen vierkante foto’s, wat een beetje doet denken aan de Polaroidcamera van vroeger. Je volgt anderen en zij volgen jou, waardoor je elkaars creaties kan bekijken en erop kan reageren. Instagram is in 2012 gekocht door Facebook.

Op Instagram deel je bijvoorbeeld foto’s van je voeten, je avondeten, je uitzicht of een selfie met je oma of Lange Frans. Dat is leuk, want 700.000 jongeren doen het.

Schermafbeelding-2014-12-17-om-16.12.21Schermafbeelding-2014-12-17-om-16.10.57Schermafbeelding-2014-12-17-om-16.11.55 Schermafbeelding-2014-12-17-om-16.11.18Schermafbeelding-2014-12-17-om-16.11.33

Snapchat

SnapchatSnapchat: stuur elkaar foto’s en video’s die niet worden opgeslagen. Ze zijn namelijk maar een paar seconden te bekijken en worden daarna verwijderd. Superhandig. Ik heb zelf het nut van de App nog niet helemaal door, maar 700.000 gebruikers in Nederland wel!

50% van de gebruikers  van Snapchat is 18 tot 24 jaar oud. Opvallend is dat 7 van de 10 gebruikers vrouw is. Dagelijks worden er wel 400 miljoen snaps gedeeld.

En oh ja, het imago van snapchat is (onterecht?) dat het ook gebruikt wordt voor het zogenaamde ‘sexting’. Google het maar ;-).

Als bedrijf op Snapchat

Een aantal ideeën:

  • Bied korting via de App. Laat gebruikers jouw bedrijf toevoegen als contact. Stuur hen foto van een kortingsvoucher. De code moet heel snel worden opgeschreven, want na een paar seconden verdwijnt deze weer. Hier zou je natuurlijk ook een spelelement van kunnen maken door er een raadsel in te stoppen.
  • Geef een sneak preview van een nieuw product of behind-the-scenes beelden. Hiermee kan je exclusieve content creëren. Deel het bijvoorbeeld met maar 100 mensen.

Jongeren aanspreken

Om jongeren aan te spreken moet je je dus ten eerste op de juiste plaats bevinden. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je ze begrijpt. Maar kan dat? Hoe kan je als volwassenen überhaupt iets snappen van die rare wezens 😉 Ideetje: Neem ze in dienst en laat ze meedenken over concepten.

Bronnen: ComScore, Marketingfacts, Adformatie, MarketingTribune

Categorieën
Blog

Virals tijdens het WK voetbal

Veel berichten van merken op social media zijn gekoppeld aan actuele gebeurtenissen. Dit is niet zomaar, actuele gebeurtenissen lenen zich namelijk goed voor interactie. Omdat je ermee bezig bent en ervan hebt gehoord, voel je je sneller betrokken bij het onderwerp. Het roept nieuwsgierigheid op en het creëert een groepsgevoel. Als je er dan ook nog humor aan weet te koppelen kan je zo maar eens een viral te pakken hebben. Als een video, tekst of afbeelding viraal gaat, houdt dat in dat het zich heel snel over het internet verspreidt. Daarmee creëer je dus een heel groot bereik. Ik geef dan ook vaak het advies om updates op social media, blogs en andere content af te stemmen op de feestdagen of actuele berichten in de media. De afgelopen maanden werden we overladen met berichten van merken die daar slim op inspelen, want (het zal je niet zijn ontgaan), we zitten midden in het WK voetbal.

De WK-plaatjes vliegen over en weer

Op Facebook, Twitter en in verschillende WhatsApp-groepen vliegen de plaatjes over en weer. Zie ik een plaatje waar ik om moet lachen, dan neem ik zeker even de moeite om deze door te sturen. Daarin ben ik geen uitzondering op mijn omgeving. Er zijn veel creatievelingen die direct achter photoshop duiken om een plaatje te maken van bijvoorbeeld Robin van Persie als hij een prachtig doelpunt scoort. Maar ook merken weten hier wel raad mee. Het mooiste wat je als merk vervolgens kan bereiken is dat jouw update aanslaat, leuk wordt gevonden en viraal gaat.

van Gaal

Unilever

Wat Unilever deed was erg slim. Ze hadden namelijk al een mooie reclame gemaakt met Robin van Persie in zijn jongere jaren. 1 + 1 = 2 zullen ze gedacht moeten hebben toen zij onderstaande afbeelding deelden. En toch: je moet er maar op komen. Timing is hierbij heel erg belangrijk.

Calve Pindakaas

Blend TV

Code oranje

Heineken

Heineken stelde een heus elftal samen om aan het twitteren te slaan over het WK, het #Twelftal. Het team bestaat volgens Heineken uit de grappigste Twitteraars van Nederland die voortdurend bij elkaar komen om nieuwe grappen te bedenken om vervolgens online te delen. En dat lukt aardig.

 

aea8943be48e54c6d4026f84fd4afddd-fixed

Mexico WK

 

Sporza

Robin van Persie

 

SBS 6

Guacamolen

Oeps, KLM slaat de plank mis

Het gaat niet altíjd goed. Denk er goed over na voor je een video, afbeelding of tekst online plaatst. Schop je hier niemand mee tegen het zere been? Dan neem je namelijk altijd een risico. Al moet ik zeggen dat ik stiekem een klein beetje heb gegrinnikt om de tweet van KLM.

Adios Amigos KLM

Bericht KLM nu.nl

http://www.nu.nl/economie/3815285/klm-trekt-omstreden-wk-overwinningstweet-in.html

Dus, heeft jouw organisatie hier wel eens bij stilgestaan? Wel eens geprobeerd om op deze manier op de actualiteit in te spelen? Vergeet dan vooral niet om je merk aan het bericht te koppelen. Want als je bericht dan viraal gaat…

Categorieën
Blog

Klantenbinding = aandacht!

Het vasthouden van bestaande klanten wordt steeds belangrijker. Zorg dat klanten zich aan je binden. Geef hen aandacht. Net een beetje meer dan ze verwachten. Verras hen, val op. Maar hoe doe je dat?

Laat zien dat je moeite doet

Laatst was ik prettig verrast om een handgeschreven kaartje van (ene) Micky.

Hoi Eva, Heel veel plezier met de fijne BeckSöndergaard sjaal! Groet, Mickey

Dit kaartje kreeg ik bij een sjaaltje dat ik bij een webshop had besteld. Het is heel simpel, maar toch doeltreffend. Je voelt je toch een beetje speciaal. Dit kaartje draagt bij aan de beleving van mijn bestelling bij deze webshop. Deze webshop maakt onderscheid door bijzonderheden toe te voegen aan de shopervaring en het helpt!

Handgeschreven kaartje bij een sjaal

Aandacht op onverwachte momenten

Klanten hebben een bepaalde verwachting van jou als merk en die verwachting wil je waarmaken. Maar eigenlijk wil je die nog liever overstijgen. Wellicht heb je deze formule eerder gehoord: Tevredenheid = Perceptie – Verwachting. Het verschil tussen de perceptie en de verwachting maakt of je een teleurgestelde klant, een tevreden klant of een héél erg tevreden klant hebt. Geef je klanten aandacht op momenten dat zij dit niet verwachten, verras hen.

Bol.com zorgt voor die aandacht op de volgende manier: Als je klant wordt bij Bol.com vragen zij naar je geboortedatum, omdat ze je dan een cadeautje voor je verjaardag kunnen toesturen. Het maakt je van tevoren al nieuwsgierig en met je verjaardag word je op een positieve manier benaderd door Bol.com met een cadeau (gratis verzendkosten).

Verjaardag Bol.com

Sommige autodealers wassen de auto voordat ze deze teruggeven aan de klant na onderhoud. Een aantal doet dat niet zomaar, maar vraagt eerst of je het goed vindt als deze voor je gewassen wordt. En een nog kleiner deel laat dan ook nog iets achter in de auto, een klein geschenkje, zoals een zakje drop of een doosje pepermunt. Daarmee geef je nét een beetje meer aandacht. En dat maakt nét het verschil tussen een tevreden klant of een héél erg tevreden klant. Hiermee plaats je positieve herinneringen in het hoofd van je klant.

Persoonlijke aandacht via social media

Veel merken laten de menselijke kant van zichzelf zien via humor. Sinds de komst van social media is dit gemakkelijk geworden. Kijk eens of je op persoonlijke berichten kan reageren met een beetje humor en je krijgt de aandacht. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat social media openbaar is en dat iedereen dus met je mee kan kijken.

Hier een aantal voorbeelden:

T-Mobile

Webcare

KLM

Fawaka KLM

Wil je meer inspiratie over humor in social media berichten en weten hoe je zorgt dat je de plank niet misslaat? Hier een interessant artikel dat ik vond op Frankwatching.

Aandacht smaakt beter

  1. Stel. Je loopt in een stad met je partner en je hebt honger. Je loopt langs een gezellig uitziend restaurantje en besluit daar te gaan eten. Je krijgt een warm welkom. Krijgt een uitgebreide uitleg bij de kaart. Het vriendelijke personeel houdt je de hele avond in de gaten en ziet precies wanneer jij aandacht nodig hebt.  Het eten is niet denderend, maar het kan ermee door.
  2. Stel. Je loopt in een stad met je partner en je hebt honger. Je bekijkt de veelbelovende kaart van een mooi restaurant en besluit daar te gaan eten. Het eten is werkelijk fantastisch, om je vingers bij af te likken. Maar de bediening is niet best. Ze komen ongeïnteresseerd over en je moet erg je best doen om een drankje te kunnen bestellen.

Waar ga je de volgende keer eten?

Juist, grote kans dat jij kiest voor restaurant 1. Aandacht smaakt namelijk beter. Natuurlijk betekent dit niet dat je een prutproduct kan leveren als je maar goede service verleent. De dienst of het product dat je levert moet goed zijn, maar met alleen goed eten en drinken ben je er nog niet.

Dit voorbeeld komt uit een blog van Peter Ros, lees meer: www.rosblog.nl/persoonlijk/aandacht-smaakt-beter

restaurant

Wees oprecht geïnteresseerd

Je kan deze tips simpel opvolgen om te bereiken dat klanten aandacht voor je krijgen. Er is alleen wel één heel belangrijke spelregel: wees oprecht geïnteresseerd. Wanneer je alleen denkt aan de bedrijfsdoelstellingen dan voelen klanten dat. Klanten zijn mensen. En met oprechte interesse laat je zien dat jij ook een mens bent en win je klanten voor je.

Categorieën
Blog

Like & winacties op Facebook

Like & Winacties op Facebook zijn absoluut een leuke manier om nieuwe likes te krijgen. Dit soort berichten zijn een mooie aanvulling op de overige interactie die op je pagina plaatsvindt.

Facebook heeft er nogal een handje van om regelgeving m.b.t. het gebruik van Facebook aan te passen. Ik krijg daarom vaak vragen over wat er nu wel en niet mag wat betreft Like & Winacties. Ik heb het voor je op een rijtje gezet.

Je mag (sinds augustus 2013) een like&winactie via een bericht op je pagina plaatsen.

Wat moet wel:

  • Facebook staat toe dat je een actie op je pagina plaatst in een bericht.
  • Je mag deelnemers vragen om te reageren op een bericht, jou een bericht te sturen of een bericht te liken.
  • Je mag likes gebruiken als stemmechanisme.
  • Je moet duidelijk aangeven dat de actie op geen enkele manier is gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook of is geassocieerd met Facebook.

Wat mag je niet:

  • Je mag Facebook-gebruikers niet taggen op een foto waar zij niet op staan.
  • Daarnaast mag je jouw fans niet vragen om een bericht te delen op hun eigen profiel.
  • Een actie starten via een persoonlijk profiel.

Like & Winactie

Voordelen Facebook App

Een Facebook App is een webapplicatie die je zelf ontwikkelt, of door een webbouwer laat ontwikkelen. Deze wordt ingeladen in je Facebook-pagina. Deze Apps worden voornamelijk gebruikt om het aantal likes te verhogen of de interactie te verbeteren, een App kan dus ook worden ingezet voor Like & Winacties.

De voordelen van zo’n App zijn:

  • Je kan deelnemers vragen om akkoord te gaan met de voorwaarden van de actie die je hebt bedacht
  • Een App kan informatie opslaan over de deelnemers van de actie
  • Je kan deelnemers vragen naar extra informatie over henzelf zoals een e-mailadres
  • Je kan statistieken van de actie bijhouden
Apps Hema
Facebook Apps Hema

Lees hier meer over de regels van Facebook

Categorieën
Blog

Hoe ziet de wereld eruit in 2020?

Dinsdag 25 maart vond een inspiratiesessie bij Xcellent plaats met als thema ‘Hoe ziet de wereld eruit in 2020?’.  Peter Ros, Jan-Henk Bouman en Martijn Aslander namen de aanwezigen mee in een wereld van technische snufjes en nieuwe inzichten voor de toekomst. In dit blog een terugblik op de inspiratievolle middag.

Inspiratiesessie

Singularity

pilJan-Henk Bouman trapt zijn verhaal af met een aantal pakkende voorbeelden van nieuwe technieken. Zo noemt hij de hamburger van kweekvlees, want waarom zou je nog dieren slachten als we zelf vlees kunnen kweken? Daarnaast noemt Jan-Henk het exoskelet, een uitwendig skelet dat je helpt met het tillen van zware dingen. De volgende stap van dit skelet is dat het aangestuurd kan worden via je hersenen. Ook noemt hij de camerapil, een pil waarmee de binnenkant van je lichaam te bekijken is met een camera. De pil kan stoffen op het moment dat het nodig is loslaten, zodat het direct op de juiste plek aanwezig is. In 2020 komt Renault met een chauffeurloze auto, wat blinden de mogelijkheid geeft om te autorijden. Al met al vindt Jan-Henk het prachtig wat er op dit moment allemaal technisch mogelijk is.

We kijken nog een stukje verder, 2040, het moment van ultieme singulariteit. Dit houdt in dat technologie steeds verder ons lichaam binnendringt. Exponentieel groeiende technologieën versterken elkaar, wat zal leiden tot radicale innovatie in de wereld. We zien het nu al in de voorbeelden die Jan-Henk noemt, technologie zal oplossingen voor problemen bieden. Singularity houdt ook in dat technologie en mens steeds meer één worden, totdat ze op een bepaald punt niet meer te onderscheiden zijn.

Technologie wordt als ons,
krijgt informatie over ons,
zit tussen ons,
komt in ons!

Bekijk een deel van het verhaal van Jan-Henk:

Quantified Self

Peter Ros komt met een aantal interessante voorbeelden, waarvan we misschien denken dat het allemaal toekomstmuziek is, maar veel hiervan kan je nu al gebruiken. Hij vertelt over de beweging ‘Quantified Self’ (QS). QS houdt zich bezig met de toenemende mate aan technologie die wordt geïntegreerd in ons leven. Met deze technologie kunnen we informatie verzamelen over onszelf en hiervan leren.

LumobackPeter heeft tijdens zijn verhaal een band om zijn middel, een Lumo Back. Hiermee wordt hij gecorrigeerd door een kleine trilling in zijn rug op het moment dat zijn houding niet goed is. Ook vertelt hij over de Scanadu, een apparaatje waarmee je zelf vitale lichaamsfuncties meet zoals je hartslag, lichaamstemperatuur, bloeddruk, zuurstofniveau en ademhaling. Al deze informatie kan je met een app verzamelen op je smartphone. Voor veel situaties is een bezoekje aan de dokter daarmee niet meer nodig. Of je geeft je dokter zelf alle informatie die hij/zij nodig heeft om je verder te kunnen helpen. Een gevolg van dat mensen zelf hun data online opslaan (Big Data) geeft de wetenschap veel meer kennis. Er is meer data beschikbaar dan dat er vroeger uit het lab moest komen, waardoor het betrouwbaarder wordt.

Sensoren

Peter Ros

Peter vertelt ons over de mogelijkheden van sensoren. Door nieuwe technologieën kan een product tegenwoordig op verschillende manieren bediend of aangestuurd worden. Via beweging van je arm, vertaalt Myo je beweging naar de digitale wereld. Met deze armband kan je de activiteit in de spieren van je arm gebruiken om draadloos de controle van je computer, telefoon en andere apparaten te beheren.

Maar het kan nog veel gekker, zo vertelt Peter. Er is namelijk ook al een techniek om alleen maar te hoeven denken dat iets moet bewegen en het gebeurt, door middel van een zogenaamde ‘brain-computer’.

brain-computer

Bekijk een deel van het verhaal van Peter:

The power of leaderless organizations

thestarfishandthespiderMartijn Aslander vertelt over hiërarchische structuren in organisaties. Deze worden langzaamaan vervangen door flexibelere netwerkmodellen. Hij noemt het boek ‘The Starfish and the spider’, waarin de kracht van  netwerken duidelijk uitgelegd wordt. We leven nu in een kenniseconomie en in een informatiemaatschappij. Kennis en ideeën worden in onze economie steeds belangrijker. Dit betekent dat we al lang niet meer met onze handen werken, maar met ons hoofd. Onze modellen zijn alleen nog lang niet ingericht op werken met ons hoofd.

Als je een spin door midden hakt is hij stuk, maar wanneer je een zeester door midden hakt groeien er weer twee helften aan en heb je twee zeesterren.

Publiek

Martijn gebruikt het boek met de metaforen van de spin en de zeester om uit te leggen dat traditionele bedrijven het steeds vaker verliezen van netwerken zonder leiders. Dit is precies wat er met de muziekindustrie gebeurd is. We leven in een samenleving waarin we gemakkelijk kunnen digitaliseren. Iets kan oneindig worden gekopieerd zonder meerkosten. Een mooi voorbeeld van deze verandering is Kickstarter. Kickstarter is een website voor crowdfunding. Crowdfunding is een alternatieve wijze om een project te financieren. Iemand met een idee biedt het project aan op Kickstarter en vermeldt het bedrag dat hij/zij nodig heeft erbij. Iedereen kan via Kickstarter investeren in het project. Veel particulieren investeren zo een klein bedrag, om zo tot het totale bedrag voor het project te komen. Er is inmiddels zelfs al 1 miljard dollar opgehaald met Kickstarter projecten.

Dit is iets wat nú aan de hand is, niet morgen. Iets wat eerder heel complex en duur was wordt door deze ontwikkelingen toegankelijk gemaakt.

Martijn Aslander

Dit artikel is ook gepubliceerd op www.admium.nl en www.permanentbeta.nl.

Categorieën
Blog

Wat is Google+ en wat kan je ermee?

googlepluslogoGoogle+ is het social media-kanaal van Google. Op dit social media-kanaal volg je, net als bij Facebook en Twitter, mensen om te zien wat zij te vertellen hebben. Daarnaast kan je jouw eigen berichten weer delen met hen. Je hebt verschillende mogelijkheden tot interactie via Google+, bijvoorbeeld via chatten en videobellen. Google+ heeft een strak en minimalistisch design, daardoor vind ik het netwerk functioneel en prettig in gebruik. Er is niet veel afleiding aanwezig, waardoor je je kan focussen op het onderwerp waar het over gaat. Visueel zijn onderdelen mooi vormgegeven, bijvoorbeeld bij het plaatsen van personen in circles (lees verderop wat dit zijn). Graag vertel ik je iets meer over de werking en functies van Google+.

Profiel

Om te starten met Google+ maak je eerst een profiel. Je maakt een profiel aan met een Google-account, het is slim om hiervoor het Google-account te kiezen die je het meest gebruikt. Het is daarom handig om een privé e-mailadres te gebruiken dat van jezelf is en bijvoorbeeld geen e-mailadres van je werk.

Een profiel is bedoeld voor persoonlijk, niet commercieel gebruik. Je geeft dus je eigen naam op voor het profiel. Vervolgens geef je alle informatie op die je over jezelf vrij wilt geven en kan je gebruik gaan maken van het kanaal.  In je profiel beheer je welke informatie personen van jou zien, zoals je omschrijving, contactgegevens en links naar andere websites.

Circles

Met circles rankschik je contacten. Je kan bijvoorbeeld een circle maken waarin je vrienden opneemt, of rangschikken op interesses. Deel personen in één of meerdere circles in. Bij ieder bericht dat je zelf deelt kan je aangeven voor welke circle het is bedoeld en wie dit bericht dus kunnen lezen. Je kan ook kiezen om je bericht met één persoon te delen, waardoor het een privébericht wordt.

Tips om meer connecties te krijgen:

  • Plaats een Google+ badge op je website, zodat personen zien dat je hier aanwezig bent. Je hebt badges voor personen, pagina’s en communities (lees verderop in dit blog wat de verschillen zijn).

Google+ badge

  • Kijk bij ‘People’ onder ‘Find people’ om nieuwe contacten te vinden. Ook kan je hiervoor de zoekfunctie van Google+ gebruiken.
  • Deel je Google+profiel via andere social media-kanalen. Link ook naar je profiel vanuit je handtekening in je mail en je nieuwsbrief.

Berichten plaatsen

Maak een bericht en voeg foto’s, video’s en links toe. Vervolgens bepaal je met wie je dit bericht wilt delen.

Update Google+

Wanneer je het bericht hebt gedeeld, kan je zien of het bericht openbaar, privé of met een circle is gedeeld. In de afbeelding hieronder zie je dat ik mijn bericht openbaar gedeeld heb (shared publicly).

shared

Typ de naam van de persoon met een + ervoor om deze in een bericht te benoemen (+Eva Schouten). De namen worden automatisch aangevuld terwijl je typt. Vervolgens krijgt deze persoon een melding dat zijn/haar naam in een bericht is genoemd.

Bedrijfspagina

Maak een bedrijfspagina aan via plus.google.com/pages/create. Voer je bedrijfsnaam in en voeg afbeeldingen toe om je pagina een eigen karakter te geven. Geef een gedetailleerde beschrijving op, zodat klanten je beter kunnen vinden via Google. Deel berichten vanuit de pagina om je netwerk op de hoogte te houden van gebeurtenissen binnen jouw organisatie. Deel kennis die je hebt over jouw vakgebied op deze pagina en zorg voor unieke informatie om de meerwaarde van jouw pagina te benadrukken. Communiceer niet alleen met tekst, maar deel ook foto’s en video’s.

Gebruik hashtags

Gebruik hashtags in berichten. Hiermee zorg je dat het bereik van je bericht verder kan gaan dan alleen jouw netwerk. Zet voor de woorden die het onderwerp van je bericht vormen een #. Deze woorden worden vervolgens rechts bovenaan in het bericht getoond. Klik op het woord om te zien wat anderen over dit onderwerp te zeggen hebben en vind hiermee interessante personen voor je netwerk.

Hashtag

Hangouts

Een hangout is een omgeving in Google+ waar je kan chatten en videobellen. In een hangout verschijnt de persoon die aan het woord is automatisch in groot beeld. De rest van de deelnemers zijn in kleinere schermen eronder te zien. Je kunt met maximaal 10 mensen (voor bedrijven 15) samen videobellen in een hangout. Je kan zo’n hangout op meerdere manieren gebruiken: voor een overleg/brainstorm, een muziekles, kookinstructie, oma’s die hun kleinkinderen willen zien, noem maar op.

Communities

Er zijn heel veel communities gemaakt op Google+ waarin je kan discussiëren over verschillende onderwerpen. Deze communities zijn te vergelijken met de groepen op LinkedIn en Facebook. Je kunt ook zelf een community oprichten. Kijk wel eerst even of er niet al een groep is voor dit onderwerp, voor je er zelf één opent. Een community kan openbaar en gesloten zijn.

Idee: Werkzaam in de voedselbranche? Start een community om te vragen te stellen en antwoord te geven over gezonde voeding.

+1

+1Een +1 is te vergelijken met een like op Facebook. Geef een +1 aan artikelen, updates of foto’s die je bevallen. Door op +1 te klikken deel je dit bericht binnen jouw netwerk op Google+.

Gebruikers?

Belangrijk voor het gebruik van een social media-kanaal, is dat zich daar personen bevinden met wie je wil communiceren. Soms lijkt Google+ nog een beetje een echoput, er zijn al aardig wat leden op Google+ maar zij plaatsen nog weinig berichten op dit moment. Daarbij komt dat veel personen ‘per ongeluk’ een account hebben aangemaakt, omdat zij een Google-account hebben. Ik ben heel benieuwd hoe de verdere ontwikkeling van dit kanaal zal zijn. Als mijn omgeving meer op Google+ aanwezig is, zal ik hier ook met veel plezier meer gebruik van gaan maken. Voor bedrijven ben ik er in ieder geval wel uit: Google+ is een kanaal om serieus te nemen, omdat het je helpt om beter gevonden te worden.

Leestip: In mijn blog over Google+ vertel ik je waarom je Google+ serieus zou moeten nemen.