Een derde van de ondernemers in Nederland is bang om te starten met social media. Vaak omdat je gewoonweg niet precies weet waar je precies moet beginnen. Ik ga een poging doen om deze angsten weg te nemen. Er valt namelijk zoveel te winnen met het gebruik van social media!
Ik heb een top 3 samengesteld van angsten die ik vaker tegen ben gekomen:
1. De reacties op social media zijn vaak heel direct, met soms ongenuanceerde emoties.
Juist de reacties van anderen zijn heel waardevol. Je krijgt het direct terug als je iets goed hebt gedaan. Negatieve publiciteit kan je voorkomen met goede service. Zorg dat je aanwezig bent waar je doelgroep is en beantwoord vragen. Geef aandacht. Hiermee zorg je voor tevreden klanten. Deze mensen vergeven je een foutje. Maar nog belangrijker is dat deze mensen hun ervaringen delen met anderen! Er zijn geen betere verkopers van jouw product of dienst dan tevreden klanten.
2. Via social media loop ik de kans dat vertrouwelijke en gevoelige informatie uitlekt. De hele wereld leest mee.
Inderdaad, de hele wereld leest mee, dit is een uitgelezen kans! Binnen jouw organisatie is veel kennis aanwezig over jouw vakgebied. Het is zonde om deze kennis niet te delen. Door je kennis naar buiten te brengen laat je zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied.
Deel informatie via social media-kanalen en ga dialogen aan. Zo zorg je voor meer zoekresultaten op jouw organisatie. Ook wordt de kans dat anderen jouw organisatie tegenkomen tijdens een zoektocht veel groter.
3. Ik weet niet wat social media precies inhoudt en welke kanalen ik moet inzetten.
Zeggen dat je de specialist bent werkt steeds minder goed. Met social media kun je laten zien dat je het bent, hiermee lever je bewijsmateriaal.
Kijk eerst wie je doelgroep is en waar zij zich bevinden. Voor zakelijke contacten is LinkedIn geschikt. Voor jongeren is Hyves bijvoorbeeld weer een goed kanaal. Dit is per organisatie heel verschillend.
Een goed voornemen voor 2012!
Start met social media! Ga eerst monitoren. Kijk wat er over je organisatie online wordt gezegd en geschreven. Bepaal waar jouw doelgroep zich bevindt en zorg dat jij hier ook aanwezig bent.