Categorieën
Blog

10 tips voor het verbeteren van je social proof

social proofMensen baseren hun eigen waardeoordeel vaak op die van anderen. Wanneer je een film gaat kijken bekijk je bijvoorbeeld eerst op imdb.com welk cijfer deze film krijgt. Wanneer je een hotel boekt kijk je vaak naar de recensies over dit hotel van mensen die er al zijn geweest. Hoe groot is de sociale bewijskracht van jouw organisatie? Hoeveel likes heeft jouw facebookpagina? Hoeveel reacties heb je op jouw blog? Hoe vaak wordt er over jou gepraat op Twitter? Reacties van anderen zijn gratis, maar je moet er wel iets voor doen.

Deze bewijskracht noemt men ook wel je social proof. Hoe kun je je social proof vergroten? Ik heb een checklist opgesteld waarmee je kunt meten wat jij al doet om te zorgen dat er over jouw organisatie wordt gepraat. Er zijn uiteraard nog veel meer punten waar je je social proof mee kunt vergroten. Maar ik start met de tien punten die ik het belangrijkst vind:

  1. Houd je al een blog bij? 
    Houd een blog bij met nieuws en informatie over jouw vakgebied. Publiceer regelmatig nieuwe content. Met een blog laat je zien dat je bij de tijd blijft en dat de informatie bij jou te halen valt.
  2. Heb je social sharing buttons op je website of blog? 
    Laat mensen weten dat je aanwezig bent op Facebook, Twitter, LinkedIn, …! En laat anderen jouw content verspreiden.
  3. Staan de links naar jouw social media-kanalen ook al op je visitekaartje?
  4. Gebruik je social media niet alleen voor het aanprijzen van je producten/diensten?
    Zorg voor interactie! Deel ook nieuwsberichten van externe bronnen, neem deel aan discussies door vragen te stellen en vragen van anderen te beantwoorden. Plaats bijvoorbeeld ook foto’s en video’s van evenementen van je organisatie.
  5. Baseer jij je boodschap op wat jouw doelgroep wil weten?
    Denk als een uitgever. Bedenk wat je doelgroep inspireert en prikkelt en baseer je content hierop. Je informatie wordt als waardevol beschouwd en anderen zullen jou sneller als een expert gaan zien op jouw vakgebied.
  6. Maak je al gebruik van LinkedIn statusupdates?
    Zorg ook voor interactie op LinkedIn via de statusupdates. Statusupdates kun op je eigen pagina zetten, maar ook op je bedrijfspagina op LinkedIn.
  7. Zijn de links van je Facebookpagina en LinkedInpagina al aangepast?
    De link naar de Facebookpagina van Admium is:http://www.facebook.com/admium. Kort, logisch en dus makkelijk vindbaar.
  8. Heb je al een YouTube-account? 
    Hiermee vergroot je ten eerste je vindbaarheid. Maar een video is natuurlijk altijd leuker om te kijken dan het lezen van een lap tekst. Ook kunnen video’s weer erg gemakkelijk worden gedeeld via social media.
  9. Heb je al recommendations op LinkedIn?
    Recommendations op LinkedIn zijn het perfecte middel om de tevredenheid van klanten te tonen. Een aanbeveling van een klant over jouw organisatie is goud waard. ‘Mond-tot-mond’-reclame is, ook online, nog steeds het sterkste marketingprincipe.
  10. Communiceer jij vanuit jezelf als persoon?
    Mensen doen graag zaken met mensen. Toon foto’s en schrijf over de mensen achter de organisatie.

Indien je op alle bovenstaande vragen ja kunt antwoorden ben je goed op weg! Houd goed in de gaten hoe er online over jouw organisatie gepraat wordt en zorg voor interactie. Succes!

Heb je op een aantal vragen nee geantwoord? Geen paniek, het is nooit te laat om te starten!

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.