googlepluslogoGoogle+ is het social media-kanaal van Google. Op dit social media-kanaal volg je, net als bij Facebook en Twitter, mensen om te zien wat zij te vertellen hebben. Daarnaast kan je jouw eigen berichten weer delen met hen. Je hebt verschillende mogelijkheden tot interactie via Google+, bijvoorbeeld via chatten en videobellen. Google+ heeft een strak en minimalistisch design, daardoor vind ik het netwerk functioneel en prettig in gebruik. Er is niet veel afleiding aanwezig, waardoor je je kan focussen op het onderwerp waar het over gaat. Visueel zijn onderdelen mooi vormgegeven, bijvoorbeeld bij het plaatsen van personen in circles (lees verderop wat dit zijn). Graag vertel ik je iets meer over de werking en functies van Google+.

Profiel

Om te starten met Google+ maak je eerst een profiel. Je maakt een profiel aan met een Google-account, het is slim om hiervoor het Google-account te kiezen die je het meest gebruikt. Het is daarom handig om een privé e-mailadres te gebruiken dat van jezelf is en bijvoorbeeld geen e-mailadres van je werk.

Een profiel is bedoeld voor persoonlijk, niet commercieel gebruik. Je geeft dus je eigen naam op voor het profiel. Vervolgens geef je alle informatie op die je over jezelf vrij wilt geven en kan je gebruik gaan maken van het kanaal.  In je profiel beheer je welke informatie personen van jou zien, zoals je omschrijving, contactgegevens en links naar andere websites.

Circles

Met circles rankschik je contacten. Je kan bijvoorbeeld een circle maken waarin je vrienden opneemt, of rangschikken op interesses. Deel personen in één of meerdere circles in. Bij ieder bericht dat je zelf deelt kan je aangeven voor welke circle het is bedoeld en wie dit bericht dus kunnen lezen. Je kan ook kiezen om je bericht met één persoon te delen, waardoor het een privébericht wordt.

Tips om meer connecties te krijgen:

  • Plaats een Google+ badge op je website, zodat personen zien dat je hier aanwezig bent. Je hebt badges voor personen, pagina’s en communities (lees verderop in dit blog wat de verschillen zijn).

Google+ badge

  • Kijk bij ‘People’ onder ‘Find people’ om nieuwe contacten te vinden. Ook kan je hiervoor de zoekfunctie van Google+ gebruiken.
  • Deel je Google+profiel via andere social media-kanalen. Link ook naar je profiel vanuit je handtekening in je mail en je nieuwsbrief.

Berichten plaatsen

Maak een bericht en voeg foto’s, video’s en links toe. Vervolgens bepaal je met wie je dit bericht wilt delen.

Update Google+

Wanneer je het bericht hebt gedeeld, kan je zien of het bericht openbaar, privé of met een circle is gedeeld. In de afbeelding hieronder zie je dat ik mijn bericht openbaar gedeeld heb (shared publicly).

shared

Typ de naam van de persoon met een + ervoor om deze in een bericht te benoemen (+Eva Schouten). De namen worden automatisch aangevuld terwijl je typt. Vervolgens krijgt deze persoon een melding dat zijn/haar naam in een bericht is genoemd.

Bedrijfspagina

Maak een bedrijfspagina aan via plus.google.com/pages/create. Voer je bedrijfsnaam in en voeg afbeeldingen toe om je pagina een eigen karakter te geven. Geef een gedetailleerde beschrijving op, zodat klanten je beter kunnen vinden via Google. Deel berichten vanuit de pagina om je netwerk op de hoogte te houden van gebeurtenissen binnen jouw organisatie. Deel kennis die je hebt over jouw vakgebied op deze pagina en zorg voor unieke informatie om de meerwaarde van jouw pagina te benadrukken. Communiceer niet alleen met tekst, maar deel ook foto’s en video’s.

Gebruik hashtags

Gebruik hashtags in berichten. Hiermee zorg je dat het bereik van je bericht verder kan gaan dan alleen jouw netwerk. Zet voor de woorden die het onderwerp van je bericht vormen een #. Deze woorden worden vervolgens rechts bovenaan in het bericht getoond. Klik op het woord om te zien wat anderen over dit onderwerp te zeggen hebben en vind hiermee interessante personen voor je netwerk.

Hashtag

Hangouts

Een hangout is een omgeving in Google+ waar je kan chatten en videobellen. In een hangout verschijnt de persoon die aan het woord is automatisch in groot beeld. De rest van de deelnemers zijn in kleinere schermen eronder te zien. Je kunt met maximaal 10 mensen (voor bedrijven 15) samen videobellen in een hangout. Je kan zo’n hangout op meerdere manieren gebruiken: voor een overleg/brainstorm, een muziekles, kookinstructie, oma’s die hun kleinkinderen willen zien, noem maar op.

Communities

Er zijn heel veel communities gemaakt op Google+ waarin je kan discussiëren over verschillende onderwerpen. Deze communities zijn te vergelijken met de groepen op LinkedIn en Facebook. Je kunt ook zelf een community oprichten. Kijk wel eerst even of er niet al een groep is voor dit onderwerp, voor je er zelf één opent. Een community kan openbaar en gesloten zijn.

Idee: Werkzaam in de voedselbranche? Start een community om te vragen te stellen en antwoord te geven over gezonde voeding.

+1

+1Een +1 is te vergelijken met een like op Facebook. Geef een +1 aan artikelen, updates of foto’s die je bevallen. Door op +1 te klikken deel je dit bericht binnen jouw netwerk op Google+.

Gebruikers?

Belangrijk voor het gebruik van een social media-kanaal, is dat zich daar personen bevinden met wie je wil communiceren. Soms lijkt Google+ nog een beetje een echoput, er zijn al aardig wat leden op Google+ maar zij plaatsen nog weinig berichten op dit moment. Daarbij komt dat veel personen ‘per ongeluk’ een account hebben aangemaakt, omdat zij een Google-account hebben. Ik ben heel benieuwd hoe de verdere ontwikkeling van dit kanaal zal zijn. Als mijn omgeving meer op Google+ aanwezig is, zal ik hier ook met veel plezier meer gebruik van gaan maken. Voor bedrijven ben ik er in ieder geval wel uit: Google+ is een kanaal om serieus te nemen, omdat het je helpt om beter gevonden te worden.

Leestip: In mijn blog over Google+ vertel ik je waarom je Google+ serieus zou moeten nemen.

22 reacties

  1. Het blog “Wat is Google+ en wat kan je ermee?” wordt als bron gebruikt voor het volgende artikel: http://steefbrant.wordpress.com/2014/03/25/google-voor-de-zakelijke-markt/

  2. Google + | Erwin Vermeeren says: 9 april 2014 • 14:54:52

    Het blog “Wat is Google+ en wat kan je ermee?” wordt als bron gebruikt voor het volgende artikel: http://erwinvermeeren.wordpress.com/2014/04/09/google/

  3. T.Ham says: 4 mei 2014 • 18:50:47

    Raak je je gmail-account kwijt als je je google+ account opzegt?

  4. Ben Gidding says: 14 juni 2014 • 01:25:28

    Hallo Eva,
    Wat G+ betreft ben ik nog steeds een nitwit. Ik weet zelfs niet hoe ik een bericht plaats op (mijn zakelijke pagina): https://plus.google.com/+SuccestekstenNlBenGidding#+SuccestekstenNlBenGidding/posts. Dat deed ik al wel een paar keer, maar ik zie op deze pagina nergens een mogelijkheid om een Post te plaatsen. Alleen te beantwoorden. Ik vind G+ eindeloos veel moeilijker om mee om te gaan dan Twitter en LinkedIn waar ik ook zit. Alles behalve gebruiksvriendelijk. 😐 Misschien kun jij me helpen.
    Met vr. gr. Ben Gidding

    • Eva Schouten says: 15 juni 2014 • 21:25:31

      Dag Ben,

      Ik ben het met je eens dat er op Google+ nog wel wat te winnen valt qua gebruiksvriendelijkheid en overzicht op sommige plaatsen. Goed te horen dat je je weg al hebt gevonden. Succes!

      Groet,
      Eva

  5. Ben Gidding says: 14 juni 2014 • 01:37:32

    Hallo Eva,
    Je kunt mijn vorige reactie negeren, ik ben eruit. Ik moet op de knop ‘Deze pagina beheren’ klikken en dan krijg ik de mogelijkheid berichten te Posten. Fijn. 🙂
    Groet Ben Gidding

  6. Google+ | Khanh says: 26 oktober 2014 • 15:26:58
  7. Google + | ronaldwillemsen says: 9 januari 2015 • 07:39:13
  8. Google’s sociale revolutie: Google+! | Ellen.. says: 3 april 2015 • 18:24:42
  9. Lynn J. says: 8 april 2015 • 15:27:32

    Deze website leerzaam! Want met deze uitleg over google+ is nu meer gemakkellijk om te weten voor wat het dient en hoe je het doet.

  10. ben says: 2 juni 2015 • 23:30:25

    Eva je krijgt een 10+ van mij.
    Bravo!!!

  11. WAT IS GOOGLE+? | onlinemarketinggoerroe says: 14 juni 2015 • 12:38:07
  12. Google+ | online marketing blogs by Mohamed says: 24 juni 2015 • 14:06:56

    Bovenstaande is gebruikt als bron voor de volgende blog: https://mohamedelk.wordpress.com/2015/06/24/google/

  13. Zakelijk: Google+! | GOnline says: 29 juli 2015 • 16:17:06

    Bovenstaande is gebruikt als bron voor de volgende blog: https://karlijncoenen.wordpress.com/2014/11/28/zakelijk-google/

  14. Google+ | Online Marketing Blog says: 21 oktober 2015 • 01:04:10

    Het blog “Wat is Google+ en wat kan je ermee?” wordt als bron gebruikt voor het volgende artikel: https://niekwisse.wordpress.com/2015/10/21/google/

  15. Google + | Online marketing says: 29 oktober 2015 • 12:28:58
  16. Google+ | loconline says: 1 november 2015 • 10:17:47

    […] Schouten, E. (2014, 16 januari). Wat is Google+ en wat kan je ermee? [Blogpost]. Geraadpleegd van http://www.evaschouten.nl/blog/wat-is-googleplus/ […]

  17. Bedrijven gaan voor Goolge plus?! | Sjoerd Cuveljé says: 2 november 2015 • 08:06:30
  18. Eka Tanjung says: 26 maart 2018 • 15:00:01

    Dit is echt een nuttige artikel. Dankje wel Eva.

Je dient in te loggen om een reactie te plaatsen.