Ga je naar de zon? Genieten van je welverdiende rust? Heerlijk! Ik heb nog een paar leestips voor je. Een aantal interessante vakboeken die lekker weglezen voor bij het zwembad tijdens het drinken van een lekkere koude cocktail. Dan geniet je én van je vakantie én spijker je je kennis over (online) communicatie een beetje bij. Twee vliegen in één klap!

Boek 1: “Contentmarketing in 60 minuten”

Auteur: Carlijn Postma
Boek bestellen: E-book / Paperback

ContentmarketingDe titel zegt het al. In een uurtje bruin worden en een heel boek uitlezen. Een licht boekje, dus past makkelijk in de koffer. Carlijn: “Roepen dat je de beste bent, werkt niet meer. Je moet klanten binden door waardevolle en leuke informatie met ze te delen. Maar hoe pak je dat aan?” In dit boekje krijg je een laagdrempelige en praktische uitleg over wat contentmarketing is, wat je ermee kan bereiken en hoe je het toepast in je organisatie. Je hebt mij vast al vaker het woord ‘Contentmarketing’ horen roepen. Dat is niet zo gek. Want hiermee krijg je inzicht in de informatiebehoefte van je doelgroep. Vervolgens kan je relevante, unieke content maken die je in de juiste context kan publiceren.

Boek 2: “The best interface is no interface”

Auteur: Golden Krishna
Boek bestellen: E-book / Paperback

interfaceWe besteden tegenwoordig meer dan acht uur per dag aan staren naar een scherm. Een scherm in je zak, in de auto, om je pols, en misschien zelfs wel op je gezicht. Een gemiddelde smartphonegebruiker kijkt 150 keer per dag even naar ’t scherm. En overal is een App voor. Golden vindt dat er een betere manier is. Hij laat ons zien hoe wij een technologisch geavanceerde wereld kunnen bouwen zonder digitale interfaces. Hij heeft veel oog voor gebruikersgemak.

Golden Krishna werkt momenteel bij Google. Hij is in zijn communicatie hilarisch en vermakelijk. Daarom nog een tip voor als je 19 minuten over hebt. Kijk dan eens naar deze videopresentatie van Golden en Eric Campbell, waarin ze vertellen hoe zij denken over drop downs (“Fuck Drop Downs”) in websites en hoe deze beter kunnen.

“Man, I love filling out forms.”
– No one ever

Boek 3: “Purple Cow”

Auteur: Seth Godin
Boek bestellen: E-book | Hardcover

Seth Godin is één van mijn favorieten. Ik lees dan ook graag zijn dagelijkse korte overdenkingen in de mail. Seth Godin is een auteur van veel bestsellers en een veelgevraagd internationale spreker. Zijn boek Purple Cow is gepubliceerd in 2003 en nog steeds relevant.

Elke dag komen consumenten in aanraking met zoveel saaie dingen – veel zwart-wit koeien – dat je zeker weet dat ze een paarse koe nooit zullen vergeten. In ‘Purple Cow’ spoort Seth je aan om ervoor te zorgen dat de Paarse Koe in alles zit wat je maakt of doet. Zo wordt het opmerkelijk. Een boek met goede tips voor meer onderscheidende marketing.

Boek 4: “Copy & Concept”

Auteur: Bert Thobokholt
Boek bestellen: Hardcover

copy conceptEen beschrijving over alle onderdelen van het creatieve proces, van strategie via briefing tot copy. En de toepassing daarvan in veel voorbeelden. Ik zie veel belang in het hebben van een strategie en een goed concept. Een concept kun je zien als een kapstok, een haakje waar je alles aan op kunt hangen. Het inspireert, is direct te begrijpen en raakt je doelgroep. Een goed concept verwoordt de ziel van je merk.

Boek 5: “Dynamic identities, How to create a living brand”

Auteur: Irene van Nes
Boek bestellen: Hardcover

Dynamic identitiesJeej, plaatjes! Je bent nota bene op vakantie. Je logo, kleurgebruik, vorm, tekst en fotografie zijn allemaal factoren die iets zeggen over de identiteit van je bedrijf. Het creëert bij mensen een gevoel over wie je bent en wat je doet. Het zorgt voor herkenbaarheid. Irene schrijft over een dynamische identiteit, waarin er wordt gespeeld met de componenten. Deze speelse identiteiten kunnen verschillende gedaantes innemen, veel minder statisch en saai dus! Een boek vol met voorbeelden van bijvoorbeeld MTV, Google en The Brooklyn Museum. Genoeg inspiratie voor je eigen identiteit.

Plaats een reactie