Als organisatie doe je er goed aan om een planmatige aanpak te hebben voor het maken en beheren van nuttige content. Veel bedrijven hebben hun continue stroom van content wel op orde, maar richt jij je ook op kortdurende campagnes? Feestdagen geven zeer veel mogelijkheden om leuke acties te bedenken. En laat het nu net zo zijn dat de Sint weer in het land is!
Hoe pak je zo’n kortdurende campagne aan?
Het nadeel van een actie is dat het snel kan worden gezien als spam. Dat is het laatste wat we willen. Maak geen reclame, ga niet iets proberen te verkopen. We willen juist inspireren en enthousiasmeren.
Als eerste bepaal je wat je onderwerpen zijn waarover je gaat publiceren. In dit geval is dat Sinterklaas. Maar wat wil je mensen gaan vertellen? Natuurlijk help ik je graag een beetje. Hierbij vijf thema’s die het erg goed doen online:
- Exclusiviteit; geef exclusiviteit met bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen. Of iets wat alleen voor een aantal personen te bekijken is.
- Humor; zie hieronder hoe Amstel daarmee omgaat.
- Positieve verhalen.
- Nostalgie; herkenning bij mensen zorgt ervoor dat zij zich snel betrokken voelen.
- Relevant nieuws.


Bepaal ook voor wie je gaat publiceren. Wie is je doelgroep, of beter gezegd wie zijn je buyer personas? Heb je één doelgroep of moet je deze opdelen in personen (buyer personas)? Het ene kind heeft namelijk heel andere interesses dan het andere. Als je weet tegen wie je praat kan je jouw content veel specifieker maken. Hierdoor wordt jouw boodschap veel relevanter voor je buyer persona.
Houd je verhaal kort. Geen lange lappen tekst. De interactie met je doelgroep op social media-kanalen neemt erg af na 240 tekens. Let ook op het aantal berichten dat je plaatst. Meer dan 2 berichten per dag is al snel teveel. Worden er online ook vragen aan je gesteld? Geef dan antwoord. Hoe meer interactie, hoe beter. Om het overzicht te houden kan je ook gebruik maken van een contentkalender. Hiermee plan je wat je wanneer deelt.
Het is overigens ook slim om van tevoren uit te zoeken wanneer jouw doelgroep precies online is. Als je dit weet, kan je je communicatie goed plannen. Hoe meer mensen online zijn hoe meer kans dat jouw boodschap bij veel mensen terechtkomt en dat er veel interactie plaatsvindt.
Start nu!
Hoewel het om een tijdelijke actie gaat is het voor de naamsbekendheid van jouw organisatie een goede zet. Een originele actie blijft hangen en je maakt de kans groter dat zij aan jou denken wanneer zij op zoek zijn naar een product/dienst dat jij levert.


Fijne feestdagen!