Donderdag 15 maart 2012 waren mijn collega Marc van der Heijden en ik aanwezig bij de Startersdag van de Kamer van Koophandel voor het geven van social media-workshops. Tijdens deze dag ben ik geïnterviewd door Marijke Roskam van Radio Flevoland over de do’s en don’ts van social media met de vraag: “Hoe gebruik je social media succesvol?”.
Beluister het interview (03:59 min)
Tip 1: Deel relevante content
Zorg voor waardevolle content waar je doelgroep iets aan heeft. Houd je berichten lekker kort en krachtig, zodat deze makkelijk te delen zijn.
Tip 2: Maak social media persoonlijk
Zorg voor een helder profiel met een goed beeld van wie je bent, waar je goed in bent en waar je interesses liggen. Wees persoonlijk, mensen doen graag zaken met mensen.
Tip 3: Zorg voor verbintenis
Wanneer bezoekers een bericht posten verwachten zij snel bericht, het liefst al binnen een uur. Hoe eerder hoe beter. Blijf verbonden en aanwezig, verbintenis zorgt voor groei.
Tip 4: Wees proactief
Laat online weten op welke kanalen je actief bent, zoals in je nieuwsbrief of je website en je blog. Maar vergeet ook offline niet! Zet het bijvoorbeeld op de bon, op je product, op de winkelruit en vergeet het niet te vermelden in gesprekken.
Tip 5: Zorg voor vermaak
Ga eens met je team bij elkaar zitten om nieuwe ideeën te bedenken. Kom eens met een grappige actie en geef de aandacht aan jouw volgers op social media-kanalen. Schrijf over onderwerpen waar mensen graag op reageren.