“Senioren zitten niet op internet dus ik ga hen daar niet bereiken”, deze zin hoor ik vaak. Het tegendeel is waar, want het internetgebruik onder ouderen is de afgelopen jaren in Nederland flink toegenomen. Nederland behoort zelfs tot een van de landen met het hoogste aandeel oudere internetters! In 2011 maakte zes op de tien 65- tot 75-jarigen gebruik van internet.
Ouderen gebruiken internet het meest voor:
- E-mailen
- Informatie zoeken over producten of diensten
- Internetbankieren
- Informatie zoeken over gezondheid
Van de 50-64 jarigen gebruikt 47% sociale media, terwijl dit een jaar geleden nog maar 22% was. Van de 65-plussers gebruikt 26% social media. 65-plussers geven aan online actief te zijn omdat zij graag mee willen gaan met de tijd. Ook willen kleinkinderen graag chatten met hun opa/oma. Hiervoor worden accounts aangemaakt op Hyves (20,4%) en Facebook (14,3%).
Het is goed om na te denken over de manier waarop je mensen aanspreekt op internet. Mensen vinden het over het algemeen erg prettig om aangesproken te worden door ‘echte mensen’, dit geldt extra voor 50-plussers. Deze doelgroep hecht hier veel waarde aan. Verder vinden zij echtheid, herkenning, begrip en humor belangrijk.
Vergeet ook niet dat je ouderen ook bereikt via mensen die dicht bij hen staan, zoals hun kinderen. Wanneer zij iets willen weten worden de kinderen ook ingeschakeld om iets op het internet op te zoeken voor hen. Of zij worden op de hoogte gehouden door de kinderen en kleinkinderen omdat zij iets gelezen hebben wat voor hun moeder/vader/opa/oma interessant is.
Nog een leuk weetje: 50-plussers lezen meer nieuwsbrieven dan 15 – 49 jarigen.
Bronnen: www.cbs.nl, www.marketingfacts.nl en www.seniorweb.nl