Categorieën
Blog

Nederlandse bedrijven die Twitter snappen

Bij Admium geef ik wekelijks social media-trainingen. Tijdens deze trainingen krijg ik vaak de vraag of ik voorbeelden heb van bedrijven die social media goed gebruiken. Ik heb een aantal Twitter-pagina’s van Nederlandse bedrijven opgezocht waarvan ik vind dat zij Twitter goed inzetten.

Heineken Nederland

Twitter-pagina: https://twitter.com/#!/Heineken_NL

Pluspunten:

  • Actueel
  • Humor
  • Maken gebruik van foto’s
  • Tips
  • Interactie: geven antwoord op vragen

Aantal volgers: 4.427

Efteling 

Twitter-pagina: https://twitter.com/#!/Efteling

Pluspunten:

  • Veel interactie en antwoorden op vragen (wensen je ook veel plezier als je op Twitter zegt dat je de Efteling gaat bezoeken)
  • Stellen vragen via social media om wijzer te worden van de doelgroep
  • Informatief
  • Actueel

Aantal volgers: 16.336

Bol.com

Twitter-pagina: https://twitter.com/#!/bol_com

Pluspunten:

  • Actueel
  • Tips
  • Interactie
  • Informatief
  • Online prijswedstrijden (maak een foto van…, voorspel de wedstrijd, etc.)

Aantal volgers: 8.737

Klein puntje van kritiek op bovenstaande twitter-accounts:

  • Momenteel is het account nog niet persoonlijk. Er wordt gesproken uit naam van de organisatie. Je weet dus niet precies wie de berichten plaatst.

HI

Twitter-pagina: https://twitter.com/#!/Hi_Webcare

Pluspunten:

  • Een speciaal Twitter-account voor webcare
  • In de omschrijving staat: “verzorgd door Lotte, Tarik en Jennifer”. Dat maakt het persoonlijk!
  • Veel interactie

Aantal volgers: 8.260

Nog een aantal tips om te zorgen dat ook jouw twitter-account op mijn lijstje komt te staan:

1. Deel relevante content

Zorg voor waardevolle content waar je doelgroep iets aan heeft. Houd je berichten lekker kort en krachtig, zodat deze makkelijk te delen zijn.

2. Maak social media persoonlijk

Zorg voor een helder profiel met een goed beeld van wie je bent, waar je goed in bent en waar je interesses liggen. Wees persoonlijk, mensen doen graag zaken met mensen.

3. Zorg voor verbintenis

Wanneer bezoekers een bericht posten verwachten zij snel bericht, het liefst al binnen een uur. Hoe eerder hoe beter. Blijf verbonden en aanwezig, verbintenis zorgt voor groei.

4. Wees proactief

Laat online weten op welke kanalen je actief bent, zoals in je nieuwsbrief of je website en je blog. Maar vergeet ook offline niet! Zet het bijvoorbeeld op de bon, op je product, op de winkelruit en vergeet het niet te vermelden in gesprekken.

5. Zorg voor vermaak

Ga eens met je team bij elkaar zitten om nieuwe ideeën te bedenken. Kom eens met een grappige actie en geef de aandacht aan jouw volgers op social media-kanalen. Schrijf over onderwerpen waar mensen graag op reageren.

 

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.