Categorieën
Blog

Jongeren bereiken? Denk eens verder dan Twitter en Facebook

“Tumblr wordt meer gebruikt door tieners dan Facebook.”
“Instagram: twee keer zoveel gebruikers als vorig jaar, meer dan de helft zijn jongeren!”
“Snapchatgebruik onder jongeren stijgt enorm.”
“Half Nederland Whatsappt. Vooral jongeren, 70 procent!”

Zomaar wat quotes die je de afgelopen maanden langs hebt kunnen zien komen op (online marketing) blogs. Toch zie ik dat veel bedrijven die jongeren willen aanspreken dit doen op Twitter, Facebook en misschien zelfs LinkedIn. De populariteit van Facebook neemt af. Vorig jaar al las ik het bericht op nu.nl dat de jeugd Facebook massaal aan het verlaten is. Ook het gebruik van Twitter is flink aan het afnemen. Maar hoe en waar moet je de jongeren dan wel bereiken? Ik neem je graag mee in mijn bevindingen.

Skoften.net

Skoften.net is een blog met foto’s van babes, aftermovies van festivals en een overload aan failmovies. Deze website is voor mannen van 18 tot 34 jaar. Er zitten twee jonge honden achter dit blog. Ze snappen wat hun doelgroep leuk vindt. Eens kijken wat we van hen kunnen leren…

De spreektaal is in ieder geval opvallend. Lekker laagdrempelig en daarmee toegespitst op de doelgroep. Daarnaast hebben ze WhatsApp staan in het lijstje bij de sociale media. Slim, als je weet dat 70% van de jongeren op WhatsApp zit. Via WhatsApp kan de doelgroep Skoften.net voorzien van foto’s en video’s, maar ze kunnen ook vragen stellen.Skoften

Skoften.net

The Board ChannelThe Board Channel

Collega Mark Bodenstaff heeft een platform gebouwd voor het delen van ‘board video’s’, genaamd The Board Channel. Hij heeft WhatsApp ook opgenomen in de mobiele versie van de website, via deze button kan je de link van de video delen via WhatsApp. Gemiddeld vindt meer dan de helft van het zoekverkeer online plaats via mobiel of tablet, bij The Board Channel is dat 41%. Erg slim om WhatsApp dus hierin op te nemen om de kans groter te maken dat de video’s gedeeld gaan worden.

Tumblr

Maandelijks heeft Tumblr 1.7 miljoen gebruikers in Nederland en dat zijn vooral jongeren. 49% van de gebruikers is namelijk tussen de 15 en 34 jaar oud.

Tumblr is een microblog. De blogs op Tumblr zijn verbonden aan een bepaald onderwerp en gebruikers vinden elkaar door hun blogs. Het is op Tumblr niet nodig elkaar persoonlijk te kennen, het is dan ook een vrij anoniem platform.

Dansende kat gifWat opvallend is aan Tumblr zijn de hoeveelheid afbeeldingen. Het is een visueel platform, je vindt er vooral afbeeldingen en animated gifs.

Het platform werkt ook vrij simpel, je hebt maar weinig stappen nodig om berichten te plaatsen en de App (voor mobiel) is gebruiksvriendelijk. Het is mogelijk om content op Tumblr te rebloggen. Hierdoor heeft de inhoud heel lang de aandacht. Content wordt steeds opnieuw gedeeld door deze reblogs. 30% van de reblogs gebeurt zelfs nog dertig dagen na het posten van het originele bericht, dat is vrij uniek.

Aan de spreektaal van Tumblr merk je ook dat ze zich op het jongere publiek richten:

Tumblr

Als bedrijf op Tumblr?

“Als je een merk op Tumblr wilt hebben, moet deze niet te vaak het merk posten. Dit is heel vervelend voor volgers, en die zullen dan unfollowen. Promoot niet onder berichten/reblogs. Dat is een big no-no in de Tumblr-gemeenschap.”

Een quote van een meisje van 22 jaar oud.

Bron: Marketingfacts

Instagram

Instagram heeft 1.4 miljoen actieve gebruikers in Nederland.  Meer dan de helft van de gebruikers van Instagram is tussen de 12 en 24 jaar. Het is een App om foto’s of video’s mee te delen. De foto’s en video’s kunnen in de App bewerkt worden met filters. In tegenstelling tot de standaard langwerpige foto’s van mobiele telefoons heb je bij Instagram alleen vierkante foto’s, wat een beetje doet denken aan de Polaroidcamera van vroeger. Je volgt anderen en zij volgen jou, waardoor je elkaars creaties kan bekijken en erop kan reageren. Instagram is in 2012 gekocht door Facebook.

Op Instagram deel je bijvoorbeeld foto’s van je voeten, je avondeten, je uitzicht of een selfie met je oma of Lange Frans. Dat is leuk, want 700.000 jongeren doen het.

Schermafbeelding-2014-12-17-om-16.12.21Schermafbeelding-2014-12-17-om-16.10.57Schermafbeelding-2014-12-17-om-16.11.55 Schermafbeelding-2014-12-17-om-16.11.18Schermafbeelding-2014-12-17-om-16.11.33

Snapchat

SnapchatSnapchat: stuur elkaar foto’s en video’s die niet worden opgeslagen. Ze zijn namelijk maar een paar seconden te bekijken en worden daarna verwijderd. Superhandig. Ik heb zelf het nut van de App nog niet helemaal door, maar 700.000 gebruikers in Nederland wel!

50% van de gebruikers  van Snapchat is 18 tot 24 jaar oud. Opvallend is dat 7 van de 10 gebruikers vrouw is. Dagelijks worden er wel 400 miljoen snaps gedeeld.

En oh ja, het imago van snapchat is (onterecht?) dat het ook gebruikt wordt voor het zogenaamde ‘sexting’. Google het maar ;-).

Als bedrijf op Snapchat

Een aantal ideeën:

  • Bied korting via de App. Laat gebruikers jouw bedrijf toevoegen als contact. Stuur hen foto van een kortingsvoucher. De code moet heel snel worden opgeschreven, want na een paar seconden verdwijnt deze weer. Hier zou je natuurlijk ook een spelelement van kunnen maken door er een raadsel in te stoppen.
  • Geef een sneak preview van een nieuw product of behind-the-scenes beelden. Hiermee kan je exclusieve content creëren. Deel het bijvoorbeeld met maar 100 mensen.

Jongeren aanspreken

Om jongeren aan te spreken moet je je dus ten eerste op de juiste plaats bevinden. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je ze begrijpt. Maar kan dat? Hoe kan je als volwassenen überhaupt iets snappen van die rare wezens 😉 Ideetje: Neem ze in dienst en laat ze meedenken over concepten.

Bronnen: ComScore, Marketingfacts, Adformatie, MarketingTribune

Één reactie op “Jongeren bereiken? Denk eens verder dan Twitter en Facebook”

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.