infographicHoe maak je cijfers inzichtelijk en helder? Hoe zorg je dat mensen jouw boodschap begrijpen en verspreiden over het internet? Infographics!

Een infographic toont op een eenvoudige en overzichtelijke manier (complexe) gegevens. In een speelse afbeelding wordt uitnodigend een verhaal verteld. Infographics zijn educatief, maar kunnen ook voor veel traffic naar je site zorgen. Mensen kijken graag plaatjes en houden van de visueel aantrekkelijke manier waarop infographics informatie overbrengen. Infographics hebben de volgende voordelen:

  • Een infographic legt informatie sneller uit, omdat het bestaat uit één beeld.
  • Een infographic legt informatie duidelijker uit, door eenvoudige uitleg en visuele aspecten zoals bijvoorbeeld het gebruik van metaforen.
  • Een infograhic maakt informatie aantrekkelijker om te lezen/bekijken.
  • Een infograhic is gemakkelijk te delen via social media, omdat het bestaat uit één afbeelding. Hierdoor heeft een infographic een groter bereik.
  • Een infographic heeft vaak een langere levensduur dan andere content, het wordt langer gedeeld via social media kanalen.
  • Met infographics benadruk je jouw autoriteit binnen jouw vakgebied en je laat zien dat jij de expert bent.

Er is veel verschil in kwaliteit tussen verschillende infographics op het internet. Ik heb een paar infographics uitgelicht en beschreven waarom ik deze goed vind. Let op: een aantal zijn al wat verouderd. Heb jij meer goede voorbeelden? Ik ontvang ze graag!

1. Het internet in 60 seconden
In deze infograhic wordt getoond wat er op het internet gebeurt in zestig seconden. Het is bijvoorbeeld direct duidelijk dat er 98.000 tweets zijn geplaatst. De infographic is zeer beknopt en heeft een overzichtelijke indeling. Door het kleurgebruik wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen de onderwerpen. Er wordt gebruik gemaakt van logo’s/symbolen, zodat je nog minder hoeft te lezen.

Het internet in 60 seconden

2. Facebook-marketing

Dit is een hele simpele infographic met weinig poespas. Deze heb ik opgenomen in mijn rijtje om te laten zien dat infographics ook heel simpel kunnen zijn. Er worden vijf vragen over Facebook-marketing beantwoord. Er worden geen lappen tekst of allerlei afbeeldingen bij geplaatst, alles draait om de vragen en antwoorden. In een oogopslag zie je (mede door het kleurgebruik) wat je wilt weten.

Facebook-marketing

3. Hoe win je altijd met het spel ‘rock, paper, scissors’
Deze infographic vergt wel enige aandacht. Het duurt even voor je de hele infograpic doorgespit hebt. Desalniettemin vind ik het zeker waard om deze te benoemen. Er wordt een handleiding gegeven in stappen en het bevat humor. De factor om deze infographic door te sturen via social media wordt daardoor hoger. Ook wordt er weer gebruik gemaakt van symbolen waardoor je direct ziet wat er wordt bedoeld.

rock paper scissors

4. Twitter in Nederland
De kaart van Nederland en het Twitter-logo maken direct duidelijk dat het hier gaat om Twitter in Nederland. Ook gaat mijn aandacht direct naar Amsterdam, omdat de roze cirkel hier het grootst is. Vervolgens wordt onderaan van groot naar klein een opsomming gegeven per stad, precies zoals je verwacht. Al met al dus een infographic met een helder overzicht in één oogopslag.

Twitter in Nederland

5. Pacman
Tja, gewoon leuk.

Pacman

Er zijn dus genoeg redenen te bedenken om een infographic te ontwikkelen. Is jouw organisatie in het bezit van veel kennis en cijfers? Pik er eens een interessant onderwerp tussenuit en ga op zoek naar iemand die hier een passende infographic bij kan maken. Zorg voor een onderwerp dat in trek is bij jouw doelgroep zodat de kans groter is dat deze gedeeld gaat worden via social media-kanalen. “Niet doen en de boot missen is gevaarlijker dan verkennen en langzaam koers bepalen” 🙂 (Quote: Klaas Lameijer)

2 reacties

  1. Erik Plouvier says: 20 mei 2013 • 17:58:08

    Prachtige post, maar zijn er ook nadelen aan infographics?

    • Eva Schouten says: 20 juni 2013 • 16:13:20

      Dag Erik,

      De inhoud van infographics is vaak gebaseerd op actuele statistieken. Daarom zou het onderhoudsgevoelig kunnen zijn voor bedrijven om up-to-date informatie toe te voegen aan nieuwe infographics. Infographics blijven door social media vaak lang ‘rondzweven’ op het internet. Mensen blijven deze delen als actuele informatie, terwijl deze dus al verouderd kunnen zijn. Blijf er als bedrijf dus energie insteken en vermeld de datum.

Je dient in te loggen om een reactie te plaatsen.