Offers is een nieuwe functie van Facebook. Het biedt je de mogelijkheid om aanbiedingen op Facebook te plaatsen. Zakelijk gezien is dit een heel interessante ontwikkeling. Je kan een aanbieding op je website plaatsen, hiermee is maar net de vraag hoeveel mensen hier werkelijk gebruik van maken. Je hebt al fans op je Facebook-pagina, dus waarom zou je niet de gemakkelijkste weg kiezen en hier gebruik van maken!
Hoe werkt het
Bedrijfspagina’s met meer dan 400 likes kunnen een aanbieding op hun pagina plaatsen. Mensen die de pagina leuk vinden kunnen de aanbieding vervolgens claimen. Het mooie hieraan is dat vervolgens alle vrienden een update zien nadat dat jij de aanbieding hebt geclaimd. Hierdoor verspreidt zo’n aanbieding erg snel over het internet. Na het claimen van een aanbieding ontvang je een mailtje met de aanbieding. Deze mail neem je vervolgens mee naar het bedrijf door deze af te drukken of op je telefoon aan een medewerker te laten zien. Sommige mailtjes met aanbiedingen bevatten een code die je kunt gebruiken op de website van het bedrijf.
Handleiding, hoe maak je een aanbieding aan op Facebook:
- Ga naar je pagina.
- Ga naar het onderdeel bovenaan de pagina waar je berichten deelt, klik op Aanbieding, Evenement + en klik op Aanbieding.
- Klik op het type aanbieding dat je wilt maken: Alleen in winkel, In winkel & online of Alleen online.
- Als er online gebruik kan worden gemaakt van je aanbieding, typ je het volledige webadres waarop mensen gebruik kunnen maken van de aanbieding en voeg je een optionele inwisselingscode toe die mensen moeten invoeren. Klik daarna op Volgende.
- Bedenk een goede titel voor je aanbieding.
- Upload een foto voor je aanbieding.
- Je kunt bepalen of het aantal claims onbeperkt is of een voor een maximum aantal claims.
- Stel een vervaldatum in.
- Voeg de voorwaarden van je aanbieding toe.
- Voor aanbiedingen in de winkel kan je een streepjescode toevoegen.
- Klik op Voorbeeld om te bekijken hoe je aanbieding eruit gaat zien. Je krijgt een e-mail met een voorbeeld van de e-mail met de aanbieding die mensen ontvangen wanneer ze de aanbieding claimen.
- Als alles goed is, klik je op Budget instellen.
- Kies het bedrag dat je wilt besteden aan de promotie van je aanbieding.
- Klik op Delen.
Een kleine ‘maar’
Inmiddels gebeurt het claimen van een aanbieding vrij regelmatig en komen dit soort berichten dus vaak voorbij in je Timeline op Facebook. Dit zorgt soms voor wat irritatie, omdat het ongevraagd is en dus gezien kan worden als ‘spam’.
Update (8 november 2012)
Steeds vaker zie ik aanbiedingen langskomen op Facebook. Ook Dierenpark Amersfoort doet hier slim aan mee. Een aantal dagen geleden is een olifantje geboren in de dierentuin, hierdoor krijgen zij een hoop extra bezoekers. Door dit te combineren met een scherpe aanbieding op Facebook zorgen zij voor veel commotie online over Dierenpark Amersfoort. Ze hebben eerder een aanbieding geplaatst welke al door 4.000 mensen is geclaimd. De tweede aanbieding is in de tijd dat ik dit berichtje schrijf al opgelopen met 168 tot 1.930 mensen. Slimme actie!
Één reactie op “Facebook offers”
[…] Je kan ook aanbiedingen op Facebook plaatsen (Facebook Offers) mits jouw pagina 400 likes of meer heeft. Lees hier wat je kan doen met aanbiedingen op Facebook. […]