CommunicatieHet nieuws staat er vol mee: personeelstekorten. De vraag naar werk overtreft het aanbod op het moment. Meer dan de helft van de werkgevers ervaart moeilijkheden bij de werving van nieuwe medewerkers. In de IT-sector is de vraag het grootst. 10% van de bedrijven geeft zelfs aan door personeelstekort niet meer te kunnen groeien.

‘Hoe bereiken en activeren we potentiële nieuwe medewerkers om bij ons te komen solliciteren?’

Verplaats je in een potentiële medewerker

Wat zijn de beweegredenen van een persoon om te kiezen voor een nieuwe baan? Dit zijn over het algemeen de organisatie/collega’s, nieuwe kansen/groeien, reistijd en arbeidsvoorwaarden. Neem deze kennis mee in je communicatie naar potentiële medewerkers.

Leg eerst de focus op het online zichtbaar maken van de organisatie als een sterk merk met de juiste content. Potentiële medewerkers bereiken doe je met krachtige communicatie via verschillende kanalen. Om hen te overtuigen heb je een goed verhaal nodig. Als een nieuw talent zich aangesproken voelt door jouw belofte, dan weet je dat er een basis is voor een match. Om deze strategie goed uit te kunnen voeren moet je op drie onderdelen actief zijn:

  1. Branding
  2. Content
  3. Activatie

Branding

Branding is een totaalpakket van een merk: naam, logo, style, symbolen, sfeer, lettertype, etc. Branding is het verhaal wat je wilt overbrengen. Het is het gevoel wat iemand heeft bij jouw merk. Hoe is het met de naamsbekendheid van de organisatie? En wat is jouw aantrekkingskracht als werkgever? Waar herken ik de organisatie aan? Een sterk merk met een herkenbare identiteit en cultuur zorgt voor vertrouwen.

Content

Heb je inzicht in de informatiebehoefte van potentiële medewerkers? En toon je hen vervolgens relevante, unieke content die je in de juiste context publiceert? Een goede bedrijfsvideo kan jou helpen bij het vertellen van je verhaal. Heb je een specifieke pagina op je website ingericht voor potentiële medewerkers? Of zelfs een separate ‘werken-bij-website’? Vertel bondig wat je doet en benoem de kernwaarden van de organisatie. Toon cijfers over medewerkers, vakantiedagen, indicatie salaris, soorten functies etc. Vertel wat de scholingsmogelijkheden en ontwikkelkansen zijn, laat een medewerker vertellen in een interview of video en vertel of visualiseer hoe een werkdag eruit ziet. Uiteraard mag het vacature-overzicht niet ontbreken, zorg ook dat deze altijd up-to-date is. Net als alle overige content overigens.

Activatie

Hoe activeer je een potentiële medewerker dan ook echt om bij jou te solliciteren? Zorg ten eerste voor een sollicitatieformulier per vacature en opvallende buttons om direct te solliciteren. Maak het zo makkelijk mogelijk. Geef ook een mogelijkheid tot het plaatsen van een open sollicitatie en communiceer op een heldere wijze dat je hiervoor openstaat. Spielwork communiceert de inhoud van vacatures visueel en puntsgewijs, kijk daar bijvoorbeeld ook eens voor inspiratie: www.spielwork.com/banen. Laat de communicatie ook verlopen via de huidige medewerkers, wat bijvoorbeeld verzorgd kan worden door het geven van een beloning bij het aandragen van nieuw talent. Maar je kan ook denken aan het organiseren van een evenement over jouw vakgebied gericht op nieuw talent.

Plaats een reactie