stripjeIedereen kan tegenwoordig toegang krijgen tot allerlei informatie via het internet. Een van de manieren om je klanten informatie te bieden is door te starten met een eigen blog. Met een blog maak je een archief van jouw kennis, zodat dit doorzoekbaar is voor anderen. Ook geef je zo een gezicht aan je organisatie, schrijf bijvoorbeeld over de mensen achter de organisatie. Iedere keer als je een blog hebt geschreven creëer je een extra verkoopkans. Je kan lezers oproepen om informatie aan te vragen of zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Last but not least: je vergroot de vindbaarheid van jouw organisatie! Als je actuele, gerichte en inhoudelijke content plaatst wordt je website namelijk beter geïndexeerd door Google.

Oke, ik ga bloggen. Hoe begin ik?

Bepaal voor je start met het schrijven van een blog de volgende dingen:

  • Voor wie schrijf je? Welke doelgroep wil je aanspreken?
  • Wat is je doel? Wat wil je bereiken met je tekst? Wil je kennis delen, een houding veranderen of wil je bijvoorbeeld dat iemand iets gaat doen?
  • Wat is je boodschap? Wat wil je dat er écht blijft hangen?

Als je goed hebt nagedacht over de bovenstaande punten wordt je tekst aantrekkelijker om te lezen. Heb je de antwoorden? Dan kan je gaan starten met het schrijven van je blog.

1. Doe vooronderzoek

Kijk als je gaat starten met een eigen blog eerst eens hoe anderen het doen. Wat vind je prettig om te lezen? Welke blogs vind je goed en welke vind je minder goed? En waarom vind je dat? Als je meerdere blogs hebt bekeken kan je voor jezelf duidelijke keuzes maken in het ontwikkelen van een eigen blog. De kans op succes wordt zo groter.

2. Bedenk een effectieve titel

Houd de titel simpel en trek hiermee de aandacht. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een vraag te beantwoorden. Lijstjes met tips doen het ook vaak erg goed online, bijvoorbeeld: “10 tips voor het maken van een effectieve nieuwsbrief”. Zorg dat de titel slaat op de inhoud van je blog.

3. Zeg iets grappigs

Dit is misschien lastig omdat je vindt dat jouw organisatie te serieus is om grappige tekstjes te schrijven. Maar humor is (voor iedereen!) een fantastische manier om het ijs te breken en de aandacht naar je toe te trekken. Als de lezer even moet lachen heb je de kans al gigantisch vergroot dat zij verder lezen. Ga bijvoorbeeld op zoek naar grappige afbeeldingen of quotes ter ondersteuning van jouw blog.

Mike Stelzner: “Write in simple, consumable language, just as you’d speak—not like you’re writing a high school essay.”

4. Maak je blog scanbaar

80% van de internetters scant jouw tekst door er snel met zijn/haar ogen overheen te gaan. Een blog met meer dan 1000 woorden is snel te veel voor een tekst op het internet. Je maakt een blog scanbaar door een goede paginatitel te bedenken en vervolgens de tekst op te delen in korte alinea’s met titels. Kom snel ‘to the point’, zodat het direct duidelijk is waar jouw blog over gaat. Lijstjes zijn goed scanbaar. Je kan er ook voor kiezen om de belangrijkste woorden bold te maken.

5. Plaats foto’s en video’s als ondersteuning bij de tekst

Een blog zonder afbeeldingen is niet aantrekkelijk om te lezen. Je versterkt je verhaal met beelden. Zorg uiteraard dat de afbeelding of de video ergens op slaat.

6. Zorg voor verbintenis

Kies een vast moment om een blog te posten, bijvoorbeeld elke eerste dag van de maand of elke vrijdag. Vaste lezers weten zo wat zij kunnen verwachten. Zorg dat je blog deelbaar is op social media-kanalen. Zorg ook voor de mogelijk om reacties te plaatsen.

7. Promoot je kennis

De lijn tussen promotie en educatie is erg dun. Mensen houden er over het algemeen niet van om promotieverhalen te lezen. Geef je lezers informatie waar zij iets aan hebben, deel je kennis. Vervolgens wil je graag dat dit blog door zoveel mogelijk mensen wordt gelezen. Dit doe je door de link naar jouw artikel actief te delen via Twitter, Facebook en LinkedIn. Het is slim om hierbij te vertellen waarom mensen jouw blog dan zouden moeten lezen. Heb je een blog aangemaakt met WordPress? Dan kan je je blog uitlichten op je eigen LinkedIn-profiel. Je meest recente blogs worden hierdoor direct op LinkedIn getoond. Hiermee zorg je weer voor een nog groter bereik.

Jason Falls: “Think like a business person blogging, not like a blogger blogging for business.”

Nog een laatste tip: heb je niets om over te schrijven? Schrijf dan even niets.

content

Je dient in te loggen om een reactie te plaatsen.