social media - 10 dingen die je moet weten

Je social media-kanalen zijn aangemaakt, je bent er klaar voor. Maar welke berichten moet je nu plaatsen? Hoe houd je je kanalen interessant en hoe zorg je voor interactie? Hier een lijst met tips.

1. Deel je kennis

Zorg voor waardevolle informatie waar jouw doelgroep iets aan heeft. Wees niet bang om teveel weg te geven, want je laat zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied!

2. We houden van plaatjes!

Voeg afbeeldingen toe in updates op de social media-kanalen. Hierdoor vallen je berichten meer op. We houden nu eenmaal meer van beeld dan van tekst.

3. Geen slechte afbeeldingen

Met afbeeldingen geef je je verhaal dus extra kracht. Let alleen wel op dat je afbeeldingen gebruikt die van goede kwaliteit zijn. Gebruik alsjeblieft ook geen stockfoto’s. We werken niet in de zon op een laptop gezellig leunend tegen een boom, gebruik realistische beelden. Vind je het lastig om aan goede foto’s te komen? Huur een fotograaf in die foto’s komt maken bij het bedrijf.

4. Deel interessante weetjes

Heb je bijvoorbeeld een blog geschreven die je wilt delen op social media? Pak dan een interessant weetje uit je blog en deel dit op het kanaal samen met de link. Hiermee zorg je ervoor dat je lezers sneller verder zullen klikken uit nieuwsgierigheid.

Deel interessante tips en begin je bericht met het woord ‘TIP’. Hierdoor zorg je ervoor dat je opvalt met de updates die je deelt ten opzichte van alle andere berichten in het nieuwsoverzicht. Daarnaast kan je in Twitter je eigen hashtag introduceren zoals #kooktip, #klustip of #verhuistip. Verstuur vervolgens wekelijks een tip met deze hashtag.

5. KISS

Keep it simple

Keep it simple, stupid. Hoe langer een bericht, hoe minder kans dat je bericht gelezen wordt. Op kortere berichten is meer interactie. Zorg er ook voor dat je met de eerste tekst gelijk de aandacht hebt, vertel dus direct wat je wilt vertellen. Een tweet mag bestaan uit 140 tekens, maak er maximaal 110 van zodat anderen het kunnen retweeten en er nog tekst aan toe kunnen voegen.

6. Deel berichten van anderen

Kom je berichten van anderen tegen die ook interessant zijn voor jouw volgers? Deel deze dan! en laat weten wat je ervan vindt of zet er een inleidend tekstje bij.

7. Call to action

Vergeet ook de call to action niet! Letterlijk vertaald: “Een vraag tot actie”. Geef je volgers een opdracht na het lezen van je bericht. Voorbeelden: een offerte aanvragen, een like geven, een artikel delen, een tweet plaatsen om iets te winnen, abonneren op je mailinglijst, lid worden, een donatie doen, etc.

8. Contentkalender

Om consistent te blijven bij het plaatsen van berichten kan je gebruik maken van een contentkalender. Verdeel de berichten op datum per kanaal en neem hier ook de feestdagen in op.

9. Vertel wat bezoekers kunnen verwachten

Plaats je een link naar een video? Vertel dan precies hoe lang deze duurt.

8020regel10. Pas de 80/20-regel toe

Sommige bedrijven gebruiken social media alléén om zichzelf te promoten. Dat is niet erg, maar doe dit in niet meer dan 20% van je berichten. Zorg dat de rest van je berichten interessant is en/of vermaak bevat.

2 reacties

  1. Myra says: 17 augustus 2013 • 23:36:57

    Via site ondernemersplaza kwam ik al zo bij jouw eerste tipjes over het gebruik van de social media….
    Bedankt!

Je dient in te loggen om een reactie te plaatsen.